0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
eller är det såhär den ska bete sig?
Konstigt att den varierar så mycket i temperatur Denna värmepump har växelventil och är beroende av tillräckligt flöde när den kör värme och alla, eller nästan alla, termostater bör stå helt öppna. Att den använder mycket el-patron på vintern är helt naturligt. Kompressorn ger bara ca 1,6 kW värme och tillsammans med annan spillvärme i huset räcker detta kanske ner till ca 5° - 6° om man snålar med varmvattnet. Eftersom kompressorn går hela tiden på vintern ger den ändå en hyfsad energibesparing. Liknande värmepumpar kan spara t.ex. 8000 kWh/år på elräkningen och har man ett modernt energisnålt hus är det rimligt.
Så nu gör jag ett försök på detta forum då många här verkar mer kunniga än supporten på Bosch
Min uppfattning är att det sitter mycket kompetent folk i Tranås. Jag tycker det låter som att det finns ett problem med flödet över värmekretsen, och då är det inte lätt för supporten att lösa ditt problem.Du skriver "radiatorer på övervåningen som är shuntade med en egen pump". Är det verkligen radiatorerna som har shunten? Det borde vara golvvärmen som är shuntad.Jag får uppfattningen att flödet över värmekretsen uteblir eller att det blir en kortslutning i värmekretsen. Kanske shunten är felvänd.
Ja, naturligtvis...om de inte är strypta med rätt kv-värde.Har du fabrikat, modell, storlek samt vilken radiatorventil som är monterad, kan du få instruktion om hur du stryper flödet till dom.
Nu gav du namnet på termostaten. Jag ville ha namnet på radiatorventilen. Men vi antar att även den är en MMA.Dina radiatorer ger 892 W vid 55/45/21 (fram/retur/rum) respektive 545 W för den mindre.Ta bort termostaten och ventilnålen, som då blottar en torxliknande justerskruv. Hitta en lämplig skruvmejsel och skruva den i botten, för att sedan öppna 1,7 varv för den stora och 1,5 varv för den mindre.Det är tre varv mellan helt öppen och helt stängd.Eftersom du verkar ha högt tryck från cirkpumpen, så kan det vara idé att strypa lite mer än så.Prova med 1,5 varv från stängd ventil för den stora. och 1,3 varv för den mindre.
Okej, då faller tankarna på shunten. Funderar om den är felvänd, eller har ett allt för högt kvs-värde så att den öppnar och stänger hela tiden.Om det är det senare alternativet, så blir det så att shunten öppnar för mycket och värmepumpen måste leverera värme till hela nedervåningen. Det gör att T0 värmekrets 1 får för låg temperatur och kallar på tillskott. Samtidigt så stänger shunten då den upptäcker att den öppnat för mycket då T0 värmekrets 2 har noterat för hög temperatur.Hur många kvadrat golvvärme? Har ni FTX? Byggår?