Vårt hus, byggt 1944, har ett överfallssystem. Vi köpte huset 1977.
Finns det någon rörkrökare därute som har erfarenhet av överfallssystem?
Från början hade huset två separata (två lägenheter) uppvärmningskällor med en separat vedugn i varje våning. Expansionskärlet var öppet med spillrör på taket.
På 1960-talet, i samband med installation av oljeeldning i källaren, sammanbands de båda överfallssystemet med två grova rör intill skorstenen från oljepannan i källaren rakt upp till vinden. Det öppna expansionskärlet togs bort och ersattes med ett slutet system med expansionskärlet i källaren. Högst upp på vinden finns en säkerhetsventil som kan lufta systemet.
Då jag isolerade vinden 1977 upptäckte jag de grova värmerören som gick ut ifrån de grova rören till resp. gavel på huset, där de försvann ner i väggen.
Längs åren har vi haft problem med ett gavelelement. Det har varit kallt ibland även om det varit minus 20 utomhus.
Nu har vi upptäckt att om vi öppnar ett annat element maximalt så kommer värmen i det "kalla" elementet. Med tanke på att vi vet någorlunda hur "tillrören" dragits på vinden och "frånrören" dragits under ovanvåningens golv så borde inte gavelrummet vara beroende av det andra elementet.
Denna märklighet sker även efter kontroll av att ingen luftficka finns längst upp i systemet och att gavelelementet är luftat.
Nå - kan detta vara en utmaning för skarpa rörkrökare? Min ena morbror var rörkrökare och gick igång på tillsynes olösliga rörproblem. Tyvärr är han död sedan länge.
PS. Om någon vill att jag skissar upp systemet så är det bara att säga till.