0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En ren split med gasen in till en växlare, finner inte jag troligt att det kan frysa. men däremot om man stänger elen så utedelen blir strömlös så kanske inte kompressorn mår så bra av att frysa, det brukar vara en värmekabel eller nån koppling med lindningen som varmhåller kompressorn. Det är något med att oljan bråkar tills sig, så det blir dåligt smörjning, sen om det kan frysa i förångaren vet jag , men tveksamt då det är många minusgrader där.. Det vet säkert andra på forumet.
Kylan ute påverkar inte innedelen alls. Då har den gått sönder pga dålig kvalité.Det vore bra att få den lagad så snart som möjligt. Om gastrycket blir för lågt så börjar vatten rinna in i kylkretsen, då får man betrakta som det mesta förstört. Men du kanske kan koppla ur den från vattensidan så det inte händer.
Är förångaren placerad på en högre nivå än kondensorn finns det teoretiskt risk för självcirkulation men för att det ska bli någon fart på den krävs att köldmedium kan läcka förbi kompressorn. Hur är det med placeringen av förångare i förhållande till kondensor i det här fallet?
Kyldmedierören är ju isolerade, så även om de går några meter inne så blir inte köldmediet uppvärmt.Om det dessutom uppstår nån form av självcirkulation på köldmediet så kan det teoretiskt hända att växlaren fryser.Skalar du av isoleringen från rör och växlaren så borde det däremot inte kunna hända.
Tycker inte det finns någon sannolik grund i det hela. Alla splitmaskiner borde ha magnetventil på ledningarna i så fall.Det behöver vara mycket värmeupptagning om den ska lyckas frysa. Även om vattnet var stillastående eller uppvärmt så på ett eller annat vis vill det till mycket innan det blir minusgrader, nån form av vattenrörelse borde det varit från nödvärmen.Kyltekniskt hur det ska ta upp värme (kyla) på varma sidan vet jag inte hur det skulle gå till. Kompressorn har backventil. Allt över försumbart tycker jag vore märkligt.Du kanske har loggat under ledningen bra nog för att ha som bevis? Se kompressorn som en backventil.Tror det är kineserna som lever upp till sitt rykte med dåliga garantier bara.....0,6 bar känns lite sådär. Var det lägre även lägre förut så. Det är ju samma tryckskala på vattentryck och gastryck. Atmosfärskompenserat med -1 bar menar jag.Om du har haft lägre gastryck när det var inkopplat så vettifan om jag hade lagat den ur egen ficka. För du har inte öppet expansionskärl väl?
Öppna kärlet kan vara en räddning i alla fall. Syftade på att man kan få vatten in i köldmediekretsen om det vill sig illa.Vilket köldmedium är det?