Hej!
Jag har en Thermia Villa 105 (10kW) samt 55/45 radiatorsystem från 2003. Systemet värmer ca 300 m2 varav 50 m2 källare. Huset är från 1910 och finns i Borlänge. Stående timmer/plank med 45 mm tilläggsisolering samt 3-glasfönster från 90-talet.
Om jag minns rätt ersatte värmepumpen 35 000 kWh elvärme. Totalförbrukningen nu ligger normalt på ca 22 000 kWh inkl hushållsel. Borrhålet är på 140 meter. Jag uppskattar hushållselen till ca 5000 kWh.
Kompressorn väsnas lite, men inget akut enligt tekniker som var här och bytte högtryckspressostaten 2019. Den låter inte mer nu. Jag har inga larmer men jag tycker att pumpen tappat effekt och att elpatronen går mer nu. Förr klarade den ca -15 grader utan tillskott (vad jag sett). Det var -13 i natt och elpatronen slog till. På förmiddagen när temperaturen stigit till -3 såg jag av en händelse att patronen fick slå till igen...
Jag har oftast 7 grader delta på radiatorkretsen med samtliga radiatorer fullt öppna och cirkulationspumpen i läge 3. Deltat stiger lite när det är kallare ute. Temperaturen från och till borrhålet är 5 respektive 2-3 grader stadigt.
Jag förstår att ett pumpbyte är det enkla förslaget

Men finns det något jag kan göra för att hålla liv i pumpen något/några år till? Jag tänker både ekonomi och miljö...