På dina breddgrader så klarar en LV det bra, dom nya nu går ner till -20, där dom lämnar en skapligt effekt, Lägga kulvert till garaget, hur långt är det. I bland är man lite blind, räcker nog gott med en LL där och allt blir billigare.
hej och tack för svar.
Jo LV funkar bra, har en viessman split LV i sommarstugan och den täcker 100% av effekt/energibehovet till den stänger av vid -20, (eller om det var -15??) om man förstås inte tömmer VVB då blir det lite stöd av el för att kompensera bortfallet
Men jag vill inte ha en surrande ute-enhet som jag har svårt att placera förr dolt / inte blir störd av, + att jag gärna vill ha frikyla, har stort burspråk av glas mot söder så det blir ett jäkla växthus och det är inte bara mitt i sommaren milt uttryckt.
det är ca 15m kulvertlängd i mark, har naturligtvis tänkt på LL i garage och kontor men det är två olika utrymmen med 2 olika temp på 10 resp 18 kvm och känns konstigt med 2 stycken på sådan liten yta. plus att jag har golvvärme-slingor i kontorsdelen förberett så tänkte komplettera med en liten fläktkonvektor i garaget.
Jag behöver med utbyggnad ca 11 kw exkl varmvatten vid DVUT.