En ny fråga som gäller mitt system som jag nämnde i denna tråd:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75911.msg787212#msg787212Vi har precis köpt ett hus (klassat som vinterbonat fritidshus). Huset är totalt 130 kvm där ca 40 kvm är två gamla timmerstommar ihopmonterade och sedan är det ca 90 kvm i två plan byggt för 1 år där nedervåningen är sammanbyggt med de gamla timmerstommarna.
Huset har följande system:
- En frånluftsvärmepump Nibe F370, uppsäkrad 3x16A
- Ett golvvärmesystem Thermotech med deras "Integral" shuntgrupp som förser nedervåningen i "nya huset" med värme genom 5st golvvärmeslingor
- Temperaturen i det nya huset styr 3st slingor med hjälp av 2st regulatorer i rummen. De övriga två slingorna (badrum och tvättstuga) ställer man in manuellt skåpet.
- Övre våningen i nya huset har 2st radiatorer samt en golvvärmeslinga i badrum med egen termostat
- Det gamla huset är 2st rum med 2+1 radiator.
Jag har mixtrat ganska mycket med hela värmesystemet senaste månaden och nu vid den senaste kylknäppen (1v tillbaka) har jag märkt att jag inte får upp någon värme i den nya delen med golvvärme. Framledningstemperatur är inställd på ca 45 grader vilket termometern visar. Däremot får jag bara upp returtemperaturen i 23-25 grader. Dvs ett delta på 20-22 grader. Golven är ca 16-18 grader när jag mäter med en IR-termometer. Temperaturen i rummen är ca 19 grader. Detta när jag eldat med kamin hela dagen i den gamla delen, så en del värme har säkert läckt ut till golvvärmedelen.
För ett par veckor sedan luftade jag hela värmepumpen. Jag luftade, fyllde på nytt vatten i kretsen, luftade igen osv tills jag inte tyckte mig se något vatten komma ut. Jag har även luftat radiatorer samt de två nipplarna som finns i golvvärmefördelaren.
Några frågor/input:
- Varför får jag inte upp temperaturen i golvvärmen? Jag har tidigare haft ett lägre delta i kretsen, men av någon anledning anledning har deltat blivit mycket större nu. Jag förmodar att det är alldeles för lågt flöde?
- Jag har provat att sätta cirkulationspumpen till golvvärmen på stege 1 konstant tryck (30 kPa), steg 2 på konstant tryck, samt på max manuellt tryck. Det har inte gjort någon skillnad.
- Pumpen på min nibe F370 är satt till maximalt konstant tryck.
- Jag har provat att öppna returledningen på fördelaren maximalt (hur vill man förresten ha denna inställd? den var inställd på ca 2 varv tidigare)
- Jag har mätt temperaturen med IR på alla slingor och på mina fem slingor har jag 39/26, 38/25, 38/22, 37/23. Varför diffar förresten detta så pass mycket från den framledning som syns på termometern på golvärmefördelaren?
- Mäter jag temp på fram/returledningar är det 43/26 med IR mätare
- Slingorna (tror jag) är strypta utifrån den golvvärmeritning som leverantören tog fram och som följde med huset. Jag har dock inte skruvat på dom än då jag ändå haft bättre värme tidigare och misstänker att det inte är problemet nu.
Vad kan felet vara? Det enda jag efter allt mitt mixtrande kan misstänka är att det är luft ute i golvvärmeslingorna vilket påverkar flödet. Borde dock inte detta synas om jag luftar vid fördelaren? Samtidigt hittar jag trådar där man pratar om att man kan behöva fylla på alla slingor med vatten manuellt för att få ut luft. Kan det kommit in luft i golvärmekretsen i och med att jag tömde och fyllde på radiatorkretsen vid min värmepump för några veckor sedan?