0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det en utegivare som sitter vid utedelen, den talar om när det är för kallt ute och stänger ner. Kolla placering av den så den inte får korsdrag på sig, eller så är det givaren på returen som ger fel signal, Ecoair har en maxtemp på ca 45 C och stänger då ner kompressorn.
Är det inte 55 som är max på denna? Men VP in/ut på 42/44 tyder på att kompressorn inte gick alls vid avläsningen.Du måste kolla hur det ser ut när den går?Jag tror den bara går över till elpatron när VP in går över 55 C utan nått larm.Sen är styrningen mysko på CTC, den använder gärna elpatron öven om den kan köra med kompressorn, vet inte varför?Man måste nästan begränsa elpatron för att tvinga den att köra mer med kompressorn.Men min gissning är att den snabbt kommer upp in VP in över 55C när den går och då tar elpatron över.Kolla att laddpumpen funkar och om det finns nått smutsfilter på laddslingan att rensa?
7 minuter per dygn när det är såpass kallt känns ändå orimligt lite, tycker jag? Men absolut, man kan prova att stänga av elpatronen och se om det tvingar igång värmepumpen? Vet ju inte om det varit såhär innan, eventuellt passar kanske inte radiatorsystemet för värmepump (om det blir såpass hög temperatur i systemet). 0 grader är dock inte jättekallt tycker jag? Har tyvärr svårt att få någon siffra när kompressorn är igång.. Laddpumpen står som av men det är väl normalt när kompressorn är avstängd så frågan är vad som är hönan eller ägget...Osäker på om det finns smutsfilter på ecoair 110, tror inte det men får dubbelkolla i manualen.
Lite återkoppling - enligt VVS firma så är utedelen slut och sådana finns inte som reservdelar så det blir byte av hela systemet till våren.
Naaa, köp inte detta rakt av, de är bara intresserade av att sälja nytt.Det krävs lite felsökning innan vi vet vad som är fel.Kör igång den och håll koll på VP in/ut när kompressorn går.Prova att starta om grejerna och se om inte kompressorn går igång en stund?
Inte säker, klunkar till i ute delen och fläkten stannar samt en del fräs i maskinen. Kan du kolla det, det verkar som att avfrostningsgivaren ger fel värde, är det hetgasgivaren som bråkar kan det bli på samma sätt. Sen det med en VVS-firma , glöm det ,dom vet ingenting, det ska vara en kylmeck med alla instrument med sig som kan kolla allt Och det klarar vilken kylmeck som helst, behöver inte vara en från NIBE, klart är att en NIBE kanske har lite reservdelar i bilen.