Jag har kopplat en lan adapter (BRP069A61) till min daikin pump (EGSQH10S18AA9W) sedan ett ganska bra tag.
Jag använder den för att göra "tvingande avstängning" vid högt elpris via lite teknisk kringutrustning.
Tyvärr så verkar det lite skakigt när pumpen verkligen bryr sig om att jag aktiverar smartgrid. I långa perioder (månader) så funkar det klockrent, och sedan funkar det inte alls (som är fallet just nu).
Det verkar vara direkt kopplat till när pumpen slås av (dvs typ strömavbrott eller när vi lyckas få jordfelsbrytaren att slå av). Så även detta fall.
LAN adaptern indikerar som den skall (dvs Smartgrid lampan blinkar i "början" av uppstart och lyser sedan fast sken när jag "sätter" tvingande avstängning och slocknar när jag slår av). Pumpen ligger och drar lika mycket el som vanligt (jag har övervakning av förbrukningen till värmepumpen). När det funkar som det skall så ser man en nästan direkt avstängning av och pumpen till väldigt låga effektnivåer.
Nu råkar ju senaste strömavbrottet vara i tid väldigt nära när det blev kallt här så jag vet inte om det kan vara så att det finns någon funktion i pumpen som säger att den inte skall bry sig om SmartGrid om det är tex minusgrader?
Jag vet inte om det finns något bra sätt att i menyerna på pumpen se om den anser sig ha fått en "tvingande avstängning"?
Det står i manualen att"
The Daikin Altherma unit
CANNOT be controlled with the
user interface in LWT control
([C‑07]=0).
"
Vad är LWT?
Förslag på felsökning?