Det är nog sällan värt att låta tillskottet kompensera. Med det menar jag att med tanke på att COP i alla fall är 3 men kanske 4, så måste elen alltså kosta en fjärdedel för att det ska vara lönt att använda tillskottet om du annars hade kunnat bara köra kompressorn längre lite tidigare. Och eftersom det inte är i teorin utan i praktiken måste du kolla på elpriset inklusive överföringsavgifter, moms, certifikat, elskatt och så.
Själv har jag timdebitering och tidstariff (högpris vinter 06–22) och jag stoppar in priserna från Nordpool samt de uträkningsbara (tidstariffen etc) i en liten snurra som räknar ut ett lämpligt värde att justera kurvan med. Om det billigare nu än det kommer att vara i framtiden¹ så drar jag på lite mer, dvs höjer börvärdet, och om det är dyrare just nu än det kommer att vara i framtiden så sänks börvärdet.
Jag räknar ut justeringen sålunda:
100 × (((p₁ / p₀)^3⁻¹) − 1)
där p₀ är aktuellt pris, p₁ är framtida pris och 3 är min uppskattade "COP-förändring i procent per grad förändrad framledningstemperatur": en approximation jag tänker duger någorlunda för relativt små förändringar.
Jag gör sedan en sista justering av värdet: om resultatet är negativt så multiplicerar jag det med 2 och om det är positivt så delar jag det med 2. Det betyder att jag "gasar" mindre än jag "bromsar": detta eftersom jag har en ganska liten tank och det enda som händer om jag "övervärmer" för mycket är att alla termostater stänger och pumpen stannar. Vid omvända förhållanden så har jag ett betydligt större värmelager: när det är dyrt men ska bli billigare så blir förstås följden att huset svalnar något – om man märker det eller inte är en annan sak.
Exempel på historiska justeringar som gjorts vissa timmar:
2018-11-15 20:00 (p₀ ≈ 200, p₁ ≈ 133): −25.4 °C (pumpen är praktiskt taget avstängd)
2019-05-02 21:00 (p₀ ≈ 89, p₁ ≈ 108): +3.3 °C (blir snart dyrare, så värm lite extra)
2021-12-02 16:00 (p₀ ≈ 554, p₁ ≈ 442): −14.5 °C
Största problemet med min nuvarande styrning är vid längre "nedåtgående trappor", dvs när priset minskar mycket många timmar i rad. Då kommer kurvan ligga under noll hela vägen ner: bättre att vänta lite med att värma tills det blir billigare. Det kan märkas på nedervåningen, som tenderar att svalna snabbare. Händer dock inte så ofta och behöver vara rätt exceptionella omständigheter, dvs att priserna går från rekordhöga till noll (exklusive nät, skatt etc) men det kan hända.
¹ Jag kör just nu med genomsnittet av de två kommande timmarna.