0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"mot att konsumenten lämnar tillbaka varan"Om företaget står på sig så tror jag att detta ordval innebär att du måste köpa tjänsten av någon att plocka ned maskinerna och lämnar tillbaks varan.
3. "För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse" - De fel du pekar på är inte av väsentlig betydelse - och om det finns vettiga tjänstemän på ARN så kommer de inte acceptera att små skönhetsfel som är helt normala skulle utgöra sådant väsentligt fel för konsumenten att det skulle behöva förorsaka stora kostnader för det företag som levererat tjänsten. Inte minst med tanke på att det knappast finns någon företagare/leverantör av luftvärmepumpar som skulle våga sälja till dig om du klargjorde vad du förväntade dig för att inte reklamer varan/tjänsten i ett senare skede.
Du har undvikit att svara på frågan om huruvida du klargjort att du förväntade dig nya konsoler, plastkanaler och vibrationsdämpare - detta gör att jag misstänker att så inte är fallet.Jag kan gå i god för att de flesta kunder inte berör denna fråga när de kontaktar oss för utbyte av maskiner, och att de oftare än det omvända använder just att vi KAN använda de begagnade delarna för att vi skall ge dem ett bättre pris än om det vore en helt ny installation.Om du förväntat dig nya installationsdetaljer har du därför, i mina ögon, onormala förväntningar, och skulle i så fall ha klargjort det i ett tidigt skede så att leverantören hade kunnat räkna in det i sin offert."utbyte av tre maskiner" är de facto inte utbyte av tre maskiner med tillhörande fullt fungerande installationsdetaljer - om detta inte gjorts klart före eller under pågående installation - så att företaget kunnat ge dig ett pris på detta, normalt kanske 1500 kr/maskin.
Ett annat tips är att du vänder dig till din Kommuns konsumentvägledare och tar en diskussion med dem, inte sällan kan de vara med och medla mellan parter som har svårt att komma överens. Visa gärna konsumentvägledaren denna diskussion så att de kan bilda sig en uppfattning om hur normalt/onormalt "dåligt skick" det är på flänsarna. De flesta som skrivit i tråden har erfarenhet av vad som är normalt och inte normalt.