Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Brinepump- auto eller 10 dagar  (läst 1210 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davidliss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Brinepump- auto eller 10 dagar
« skrivet: 10 november 2021, 18:37:37 »
En fråga från en glad amatör på bergvärme. Vi har i höst installerat GSI-612 och har fungerat bra. Min fundering är angående brinepumpen. Den var vid installation inställd på ”10 dagar”, vilket enligt manualen är i syfte att få luft ur systemet. Efter 10 dagar ska den sedan övergå till läge ”Auto”.  Efter några veckor var den fortfarande kvar på ”10 dgr”, jag hade antagit att det skulle stå ”auto” och att den skulle ha ändrat till detta läge själv. Så i menyn ändrade jag då till ”auto”, men då sjönk utgående brinetemp direkt till -5 och den stannade, kompressorstopp är på -5. Jag ställde tillbaka till ”10 dgr” och den startade upp och har fungerat bra sedan dess, är ngn vecka sedan.
Min fråga är varför det blev så här och om den fortsättningsvis ska stå kvar på ”10 dgr”  ? Dvs att jag inte ska inte ändra till ”auto”. Eller om den faktiskt ändrar till läge auto men att det ändå i menyn står kvar ”10 dgr” ? Man kan ju även välja "Till" och då går den konstant. När kan man behöva ha den i läge "Till"  ?
   

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brinepump- auto eller 10 dagar
« Svar #1 skrivet: 11 november 2021, 18:04:28 »
Skumt, prova igen att ändra till Auto, men passa på när kompressorn står.
Det kan vara så att styrningen missade att kompressorn var igång när du ändrade till Auto?

Men den borde gått över till Auto av sig själv efter 10 dagar.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Davidliss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brinepump- auto eller 10 dagar
« Svar #2 skrivet: 13 november 2021, 12:16:25 »
Stort tack för tipset med att ändra till auto när kompressorn står. Det fungerade! tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!