0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På så sätt fungerar den lite som en värmepump och ger ett COP på mer än 1.0 - hur mycket mer vet jag inte.
Det kan väl inte bli så mycket över 1,0 tänkte jag när jag läste inlägget. Men så började jag undersöka saken. Jula och Clas Ohlson säljer en avfuktare som sägs dra 280 W och kan kondensera 20 liter vatten per dygn. Räknar man med 15 liter per dygn och att enheten drar 280 W blir COP 2,4. Blev lite förvånad.
Jag kör periodvis på sensommaren en Woods M10G i vårt förråd.Den saluförs med uppgift om 10 liter per dygn, vilket enligt databladet gäller för 30°C och 80%. Maximal effektförbrukning uppges till 280W, så denna har alltså ett COP runt 1,9 som "bäst" eller kondenserar 1490 gram per kWh om man räknar på samma sätt som ni gjort tidigare.
Hur får man bäst avfuktning med minst nedkylning? Jag tänker att en stor kall yta med lite luftflöde är bättre en en mindre yta med högt luftflöde. Men det kanske inte spelar något roll så länge ytan är tillräckligt kall?
Lite konstigt att den avfuktare jag tittade på också hade en angiven effektförbrukning på 280 W trots att den skulle kunna producera 20 L vatten per dygn.
Ur effektsynpunkt, dvs maximal torkeffekt så borde jag flytta in utedelen. Då blir det ju som en stor luftavfuktare. Frågan är vilken inställning jag skulle köra den på. Gäller ju att utedelen eller innerdelen är tillräckligt kall för att fånga kondensen. Att köra på värme borde ha störst effekt då utedelen har större yta och flöde. Men problemet blir att ingen reglering görs utifrån temperaturen på utedelen. Funderar hur ens den reglerar innerdelen på avfuktningsläget. Finns väl ingen mer givare i innerdelen än den som känner lufttemperaturen.