0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmepumpens kompressor startar för ofta för att värma upp vatten verkar som.Den startade kl.17:28 och sedan igen kl. 17:52 trots att ingen har diskat, duschat eller förbrukat varmvatten på något sätt!!!Kan det vara reglerdatorn som är trasig?
Som du ser hade elkonsumsionen normalisterad sig när bergvärmepumpen var avstängd mellan kl.12:45 och 15:40.
Jag menade att din förbrukning mellan kl.12:45 och 15:40 inte är normal den heller. Förstås är förbrukningen när värmepumpen är igång helt hysterisk.---Tror Roland menar kondensorn där han skrev förångaren?
Hej,Delta T på framledningen för denna VP får gärna ligga på runt 5 grader, 8 grader gäller Thermia pumpar med R407C köldmedium. Vi behöver förstå mer för att ta dig in rätt riktning:Hur stort är huset?Hur varmt är VV när den slutar värma VV? (Rolands teori om växelventilen är det mest troliga men det händer även att driftpressostaten ger för tidigt VV-stopp)Du har hög ”tomgångsförbrukning” på ca 1000 watt. Vad finns det mer för stora förbrukare?Är alla termostater öppna?Har du möjlighet att mäta köldbärartemperatur in och ut med extern termometer?Har du bild eller modellbeteckning på din externa CP?// Fredrik
Det står KB -20 både in och ut...Kan det verkligen stämma?!!!/D
Vad gäller ΔT inställningar, bag följde Bertils instruktioner som.står här:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
Givarna har gett upp.Det märkliga är att kompressorn går, den borde larma och kompressorn spärras av låg temp på KB?
Sutäreng villa från 1969. 480m2 totalt. Ullisolerad vind, fast massor med 2-glas fönster på övre plan.
---Tror Roland menar kondensorn där han skrev förångaren?
Ett känt fel på dessa är just KB givarna. De visar bara tempraturen och kommer inte att larma för fel. De styr som sagt inget i pumpen. Thermia villa 155 är den största pumpen i modellen. ZR61 kompressor i den. R404A Den kompressorn är stor och jag kan tänka mig ett kort borrhål dessuom en villa på över 400 kvm, och att R404 är en medelhetgas (Medium heat) Så tror jag pumpen fungerar som den ska men får arbeta hårt. R404A har lägre hetgastemp om man jämför med pumpar efter som har 407 Fördelen är att kompressorn håller längre men får arbeta längre. Jag gissar att pumpen driftsattes 2001 tillverkad 00Om du scrollar i menyn till sista sidan så kommer en rullande text där det står VP timmar. Skriv dessa timmar här. Så kan vi få ett driften per år om pumpen Jag har en 8kw Villa och hälften så stor villa och jag bränner utan problem 80- 100 kw om dygnet. Att pumpen ser till att du får 20 grader (rumbör) på en villa i din storlek betyder att pumpen startar riktigt ofta. Sänker du till 19 kommer det påverka el-förbrukningen. 1 grad gör stor skillnad. Du kan ställa integralen något högre närmare -115 om du vill slippa många start och stopp
Känn på röret som är ovanför pumpen vänstra ledningen längst fram blir varm vid varmvatten produktion. Inte efter produktionen utan under produktionen. Om ledningen är varm vid varmvatten produktion läcker växelventilen.Vattenkran ikon vid vv produktionNormalt att växelventilen släpper varmvatten efter produktion. (Rest vatten) Honeywell ventil förmodligen. Din pump uppskattar jag till ca 3600 timmar per år. .om den är driftsatt 01