0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej igen sm0bog!!Jag har kollat lite i manualen,det är ju så att det finns en utegivare som sitter på undersidan av pumpen.Men den andvänds för att styra kanal 14 15 16 17 18 i manualen, om du har en styrdator inkopplad då blir det lite annorlunda.Det enda du kan göra är att ställa upp returstoppet till t.ex 48 grader och styra start och stopp med rumstermostaten,fast med en sån känslig termostat är det väl risk att du får många start och stopp.Jag håller själv på och testar en rumstermostat som har en kopplinsdiff på +-0,2 grader som då styr framledningstempen med ett värde jag själv valt som kan justeras mellan -25 till+25 grader från den temp som reglerdatorn valt beroende på utetemperatur.Eftersom jag har gradminuterstyrning så stannar inte min pump direkt när termostaten slår till,men förhoppningsvis får jag jämnare värme inne samt mindre start/stopp vi får se jag testar...Roger
Hej! igen 2010Det är nog bara vi som har en sådan Jag har frågat Nibe en gång när det var ett annat problem om just de du funderar över,fick ett något kryptiskt svar men eftersom värmepumpen fungerar brydde jag mig inte.Du får väl ringa och fråga,om du får ett bra svar kan du väl höra av dig.Roger
2010 kanal 31,vid fast kondensering styrs till och fråslag av pumpen med retur tempen (tex av vid 48 grader diff temp 4 grader på vid 44 grader.)
En annan sak om du ska dra kabel från VVM240 till rumstermostat dra då en 8-10 pars kabel,jag återkommer om detta senare om vad nytta du kan ha av detta.
När jag tänker efter ett tag så inser jag nu att jag kommer hamna i samma läge när kaminen kommer in i vardagsrummet hmmmmmmmmmmmm........
Braskaminen skall det inte eldas i om det är så varmt att värmepumpen orkar hålla kylan stången
Frågan, något modifierad, kvarstår ändå;Hur kommer värmepumpen reagera när frun tänder sin mysbrasa och värmen åker upp?Kommer värmepumpen dra ner för att ev. till slut stoppa. eftersom den tror att värmen i huset är ok?