0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Grannen har just satt in en sådan. Jag har fått hjälp honom att göra lite inställningar. Jag måste säga att det är väldigt komplicerade grejor det där. Jag skulle önska att det vore lite enklare faktiskt. Hur i hela världen skall någon som inte är ett teknikfreak förstå hur de skall justera in pumpen?Dessutom tycker jag det är oroande att man kör ut vatten utan glykol till utedelen. Inte skulle jag våga åka hemifrån under den tiden på året kvicksilvret kryper under nollan.Som en parentes kan sägas att grannens pump bara gick ett par dagar sedan lade kompressorn av. Så nu står den och äter direktel tills någon servicepersonal kan komma ut och titta på den. Sådant kan väl i och för sig hända med vilken pump som helst men det är ju lite trist.Hoppas du slipper problem med din pump!
Hej!!Jag har en 2010-8 ihopkopplad med VVM240 från Nibe som är gjorda för att köras ihop.Du kan aldrig andvända dig av s.k. gradminuterstyrning av värmeproduktion till radiatorerna för det styrs från VVM240 som har en speciell programvara för detta ändamål. Den fungerar så att när temperaturen sjunker i radiatorslingorna så uppstår ett s.k. underskott som man då kallar för gradminuter.Detta underskott får då ett negativt värde t.ex. -120 gradminuter,om man då har ställt in värmepumpsstart på just -120 gradminuter så startar pumpen och betar av detta underskott ned till 0 gradminuter varefter pumpen stannar om den inte behöver producera varmvatten.När det gäller flytande kondensering kan du söka på forumet om detta hur det fungerar.Jag förmodar att du även kan producera varmvatten med värmepumpen på Thermian via en växelventil? Roger
Jag måste säga att det är väldigt komplicerade grejor det där. Jag skulle önska att det vore lite enklare faktiskt. Hur i hela världen skall någon som inte är ett teknikfreak förstå hur de skall justera in pumpen?
Hej sm0bog!!Jag hade själv liknande ideer för ett år sedan,satt och ritade en egen styrdator som då skulle styra pump och varmvattenladdning till en VPA-tank.Som tur var "tror jag"gjorde jag inte slag av saken eftersom det är ganska många saker som ska samverka ihop,pumpar givare växelventil shunventil för då hade jag nog inte varit färdig än.Jag vet inget mer om SMO10 än att det är en styrdator,samma som i VVM240 men jag är rädd för att du tar dig vatten över huvudet om du gör ett försök att koppla ihop den med befintlig panna.Du kommer säkert att stöta på problem med styrningar av shuntventil m.m. och vill du då ha hjälp så finns det väl ingen rörmokare som vill ställa upp med detta (egen erfarenhet).Om nu denna SMO10 kostar ca:6000 får du säkert lägga på minst 4000 till till diverse prylar och då är du uppe i ca:10000 kr.En ny VVM240 kostar ca:26500 på Rinkaby Rör och då vet du att det kommer att fungera som du tänkt dig (bara 6 rör som ska kopplas ihop ink.modularkabel) och så slipper du stå ute i snöstormen och justera Roger
Hej sm0bog!!Jag tycker att du ska kolla med Nibes support om du tänker köpa en SMO10.För det är nog så att vissa menyfunktioner som finns i 2010 inte kommer att fungera på samma sätt som dom är tänkta att göra om du kopplar till en SMO10För när jag kopplade in min VVM240 var det vissa menyfunktioner som inte hade någon påverkan fast man tror detta bara så du vet.Roger
Hej!!Jag har en 2010-8 ihopkopplad med VVM240 från Nibe
Fasen,låter som om jag har hamnat i en diskution ang Linux eller nått.. Trimma på bara (har några öl innanför västen)