0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För hustrun var det inget snack, hon är som ni kan se i tidigare inlägg måttligt imponerad av värmepumpsteknik; "När" (där har vi det ordet igen) "den där saken går sönder och du inte är hemma vill jag ha ett nummer att ringa, inte en hel lista på folk som hänvisar till varandra"HDSL/Thomas
Beträffande Hustruns (Din) invändningar: ( och Du/jag inte är hemma)Hustrun (min): "Vad gör jag om det inte funkar'..?"Jag säger: "Du kommer inte att märka att det 'skiter sig'!"Hustrun: "Jamen' om strömmen går då?.."Jag säger: "Läs på 'lappen' i pannrummet!"På 'lappen' står: (..ska rama in den..tror ja')
CiteraBeträffande Hustruns (Din) invändningar: ( och Du/jag inte är hemma)Hustrun (min): "Vad gör jag om det inte funkar'..?"Jag säger: "Du kommer inte att märka att det 'skiter sig'!"Hustrun: "Jamen' om strömmen går då?.."Jag säger: "Läs på 'lappen' i pannrummet!"På 'lappen' står: (..ska rama in den..tror ja')Min sambo är bekymrad (med all rätt)Skulle jag gå och dö... så säger hon att hon måste försöka gänga sig med en annan systemtekniker för att kunna "köra" huset...Förutom värmepumpen så har jag även installerat poolstyrningen och krypgrundsavfuktaren.Dessa tre apparater går naturligtvis att köra på ett antal olika sätt, dessutom loggas de med diverse utrustning, som även för en "händig karl" kan verka främmande.Jag har själv försökt mig på att göra några enkla driftsinstruktioner för våra anläggningar (och kretsscheman) men delvis gått bet - får ta tag i detta i vinter...Faktum kvarstår dock, ett modernt hushåll kommer (delvis redan nu) att kräva allt mer av servicetekniker som kommer hem och försöker luska ut vad som gått fel när "huset" inte längre fungerar.
sm0bog!!!!!!!Jag skriver ett privat meddelande till dig om vad jag vet om avfrostningen.Ha de Roger