Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är L/L VP ett bra alternativ för oss  (läst 3302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pg99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är L/L VP ett bra alternativ för oss
« skrivet: 21 mars 2006, 01:47:27 »
Hej!
Måste bara säga att det här forumet är toppen verkligen!
Nu till mina frågor.
Vi har precis köpt ett hus på 121 kvm 1,5plan (inflyttning 1:a Juni).Och i dagsläget är det dirktverkande el som uppvärmning. Så vi funderar på en värmepump,men jag är lite osäker om vi kan ha en sån med tanke på våran planlösning.Värmen kanske inte "kommer fram" i alla rum och till övervåningen.
Jag har gjort en ritning på huset i Paint (på fri hand och ej skalenlig).
Min tanke var att placera den i trappan så att den blåser ner i hallen och in i köket eller ska man sätta den någon annanstans?
Vart tycker ni?

Sen till min andra fråga.

Vi tänkte om inte värmepumpen klarar av att värma hela huset så blir det nog en installation av en pelletskamin,Men den blir då placerad i hallen mittimot entredörren för det är där som murstocken går.Och hur blir det då men värmepumpen? Blir den onödig då?
För pelletskaminen blåser ju mot entredörren och värme pumpen blåser in mot köket.
Är vädigt kluven på hur man ska göra. Lättast är ju självklart att prata med dom som säljer produkterna,men efter som vi inte har tillgång till huset nu så frågar jag här så kanske någon utav er kan stilla min undran ;)

Jag bifogar mina högklassiga ritningar   :-\

Undervåning:
http://img126.imageshack.us/img126/8193/undervning4uu.png

Övervåning:
http://img126.imageshack.us/img126/9302/vervning8un.png

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Är L/L VP ett bra alternativ för oss
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2006, 07:51:00 »
Hej!

Jag tror nog att det skulle fungera bra med din tänkta placering av lvp:n. Investera i en kraftfull pump bara, så bör du kunna värma hela huset. Kan tänka mig att du eventuellt behöver stödvärme på toaletten/tvättstugan i nedreplan.

Din andra fråga om pelletskamin som blåser "mot" lvp:n. -så tänker jag så här: - OM du inte skulle klara värmebehovet med en lvp, och monterar en pelletskamin där du ritat ut placeringen, så är det naturligtvis för att du vill att värmen från den ska klara övervåningen också. Jag tror som du, -det finns risk för en "spridningskollision" där luftströmmarna möts.

Det känns som att du i det läget har en lvp för mycket, och bara får ändra luftspridningen uppåt mot övervåningen på den. Tyvärr känner jag inte till hur värmespridningen är från en pelletskamin. Det jag vet är att en kollega som har en sån, har måst komplettera med en takfläkt som tvingar ner värmen för att få en bättre luftomsättning.

Själv skulle jag i första hand investera i en kraftig luftvärmepump...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är L/L VP ett bra alternativ för oss
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2006, 07:59:55 »
Enligt dom högklassiga ritningarna verkar din tänkta placering helt okay. Om du väljer en större värmepump (6kw o uppåt ) klarar du största delen av värmebehovet. Du kan ju köra första året med L/L pumpen vill du sen investera i en pelletskamin är det inget problem dom jobbar bra ihop. Lite nyfiken bara, du har ritat pelletskaminen in mot hallen varför inte in mot vardagsrummet som är det vanligaste *vinkar*

Utloggad pg99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är L/L VP ett bra alternativ för oss
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2006, 13:28:31 »
Hej och tack för svaren!
Jag hade tänkt mej att pelletskaminen värmer upp huset bäst där...?Och det blir väll väldigt varmt i vardagsrummet om man sätter den där och värmen kanske har svårt att sprida sig?

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Är L/L VP ett bra alternativ för oss
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2006, 14:03:55 »
Hej igen,

Vet inte vad det är för "fyrkant" som du ritat in bakom pelletskaminen? Kan det vara en tänkbar lösning att ta bort den korta väggen som sticker ut bakom pelletskaminen, och då kunna dra in den en bit i vardagsrummet, (kanske i jämnhöjd med "T" i "Tvättstuga"?). Skulle kunna ge både ökad värme i vardagsrummet och kanske en viss "mysfaktor"?

Åter till min kollega som säger att hans pelletskamin sprider värmen bra framåt, men dåligt bakåt. Han funderar på att installera PAX-fläktar i väggarna under taket, för att kunna sprida varmluft till de rum som ligger bakom pelletskaminen...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad pg99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är L/L VP ett bra alternativ för oss
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2006, 21:36:52 »
Hej!
Den där fyrkanten är murstocken. Kapa väggen är ju ett alternativ som du säger,ajja vi får se hur det här slutar...Jag får ta tag i det här lite mer när vi har fått huset. Just nu har jag bara några kort att gå efter. Men tack för intresset att svara på mina frågor!

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
SV: Är L/L VP ett bra alternativ för oss
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2006, 22:33:42 »
Värmepumps-placeringen är nog bra.

 Men jag skulle sätta kamin i vardagsrummet, för mysfaktorn och trevnads-skull.

Jag har själv så, endast en dörröppning ut mot hallen, men det är lite klent, skulle vilja ha 120cm bredd och nästan upp till taket, det skulle göra mycket för värmespridningen när man eldar.

Det mÃ¥ste väl vara bättre för dej att öppna upp mot  hallen och ha kamin i vardags-rummet.

                             mvh         Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!