Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1245 Hög Kond UT  (läst 4689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #15 skrivet: 25 juli 2021, 23:39:54 »
Låt det rinna lite...
Men är det inte luft i slingan så är det nått värre fel, typ avlagringar i VVB?  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4205
  • Karma +3/-1
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #16 skrivet: 26 juli 2021, 00:18:49 »
Lite skumt med delta 13 vid värmetestet. Precis som om att flödet är lite långsamt. Vid varmvattenproduktion ser det ut som flödet står nära still eller så blir den inte av med värmen.
Pumpen verkar gå i auto, det stämmer väl?
Har du lagt märke till om den använt elpatron samtidigt som dessa tester? Ser ut som den inte gjort tycker jag. Elpatron borde vara blockerad på utomhustemperatur.

Vad händer om du sätter köldbärarpumpen i bott och gör värme eller varmvatten? Blir diffen BT2 och BT3 lägre? 5-10 grader vid värme och 8-10 vid varmvatten är vad som siktas på.
Om du loggar mer, lägg till värmebärarpumphastighet, intressant att se vad pumpen försöker göra när den går i auto.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #17 skrivet: 26 juli 2021, 08:13:09 »
Fast vid VV-laddninng är skillnaden BT2-BT3 OK, det är vid värmetestet som :dt: går upp.
Jag vet att min 1245 kan ibland låta :dt: gå upp över 10 C vid husvärmning av nån anledning, har begränstat cirkpumpen till min 10 % för att hålla nere diffen på max 8 C.

Värmen sticker snabbt upp på slingan vid VV-laddningen utan att varmvattnet blir så mycket varmare.
BT2 når 63 C och BT3 når 59 C medan VV-topp ligger på 50 V, detta är inte normalt.
Kanske kalkrikt vatten eller nått liknande, nått som lägger sig på slingan och hindrar värmeöverföringen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #18 skrivet: 26 juli 2021, 08:14:14 »
svar till HBerggren

ja vid värme så gick ju pumpen i början på 60% nånting... sjönk sedan till att stå på 1% senaste 10-15 minuter av denna körning, jag höll koll manuellt
(ja den är ställd i auto, eller intermittent samma sak?)

elpatronen är blockerad så den har aldrig gått. möjligen vid legionellakörning, minns inte säkert hur denna funktionen var. men i princip aldrig.

nu blir det lite grekiska för mig..
jag ska försöka logga värmebärarens cirkpump? ingen aning hur man gör...
sen försöka få köldbärarpumpen gå på max samtidigt som jag tvingar den till en ny värmekörning likt nyss?




Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad thestrut

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #19 skrivet: 26 juli 2021, 08:17:21 »
Fast vid VV-laddninng är skillnaden BT2-BT3 OK, det är vid värmetestet som :dt: går upp.
Jag vet att min 1245 kan ibland låta :dt: gå upp över 10 C vid husvärmning av nån anledning, har begränstat cirkpumpen till min 10 % för att hålla nere diffen på max 8 C.

Värmen sticker snabbt upp på slingan vid VV-laddningen utan att varmvattnet blir så mycket varmare.
BT2 når 63 C och BT3 når 59 C medan VV-topp ligger på 50 V, detta är inte normalt.
Kanske kalkrikt vatten eller nått liknande, nått som lägger sig på slingan och hindrar värmeöverföringen?

kan det höga deltat BT2 BT3 ha något att göra med att när jag ställde om att jag ville ha maxtemp i huset för testet, 30 grader och värmebärare MIN 50 grader.  att den då trodde huset var utkylt och ville skicka ut så varmt den bara kunde så snabbt som möjligt, och då lät den ha ett så pass högt delta?

jag är inne på ditt spår med beläggning på slingan men jag är ju lekman..
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4205
  • Karma +3/-1
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #20 skrivet: 26 juli 2021, 10:50:22 »
Fast vid VV-laddninng är skillnaden BT2-BT3 OK, det är vid värmetestet som :dt: går upp.
Det är det som jag tycker är konstigt, men det kanske är en reglerstrategi som gör att BT2-BT3 vid värme är högt. Jag tycker den borde lagt sig lite lägre. Högt delta är en genväg till konstgjord högre framledning, så kanske är vad det verkar.

Varmvattenladdning med lågt delta och hög framledning och hög retur tillbaka är ju egentligen bara ett tecken ännu en igengrodd beredarslinga. Förändra VB-hastigheten skulle inte hjälpa något i detta läget. Så vad tror du, vi har nog ännu en sån här historia?

svar till HBerggren

nu blir det lite grekiska för mig..
jag ska försöka logga värmebärarens cirkpump? ingen aning hur man gör...
sen försöka få köldbärarpumpen gå på max samtidigt som jag tvingar den till en ny värmekörning likt nyss

Det ska vara valbart någonstans vad man vill logga för något, lägga till och ta bort mätvärden. Har ingen Nibe att trycka på, annars kunde jag väglett lite bättre.

Har du plats för en varmvattenberedare vid sidan om eller kan tänka dig försöka rengöra befintlig?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad thestrut

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #21 skrivet: 26 juli 2021, 11:50:34 »
Ska försöka få till en körning som H berggren önskade, få se om jag hinner i eftermiddag, semester med familjen tar tid det med:)

Visst verkar det väl som att det är igengrodd beredarslinga, härligt att jag råkar ut för allt😃

Jag ska försöka rengöra, SÅKLART
Det är bara kavla upp, har jag monterar värmepumpen själv ska det rätt mycket till innan tar hem en servicetekniker.. försöker själv med hjälp av detta forum så långt det går..

Men vi testar väl en till körning som efterfrågat först.
Vi är inte satt i sjön, den gör ju varmvatten som blir tillräckligt varmt
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4205
  • Karma +3/-1
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #22 skrivet: 26 juli 2021, 12:26:15 »
Du hade förvärmning av varmvattnet också, eller var det bara arbetsvattentank du hade? Tänkte på att det gör det svårare för pumpen att bli av med sin oreglerbara effekt utan att få hög kondensor.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad thestrut

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #23 skrivet: 26 juli 2021, 12:48:14 »
Ja precis, arbetstank med 10 eller om det var 15 meter förvärmningsslinga..

Så ”kallvattnet” in i beredaren, är ju 25grader iaf
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #24 skrivet: 26 juli 2021, 14:19:40 »
Min 1245 står i fritidshuset och där är jag inte nu, men jag tror att man i den meny som dyker upp när man sätter in en USB kan välja vad som ska loggas och hur ofta mm.

Om vi är säkra på att det inte är luft i grejerna så kanske det går att göra rent VVB?
Koppla loss kall och varmvatten, hälla in ättiksyra som får stå och lösa upp ev beläggningar över natten och sen spola ur?
Man kan köpa 24 % på dunk (köp inte ogräsättikan som är utspädd till 6 %) och blanda till ca 10 %, det borde göra susen.
För att fylla upp beredaren på 180 liter behövs då ca 15 dunkar a 5 liter.

http://www.premiumurval.se/produkt/Attix-24-Proffsattika-10-liter

Men det kanske behöver installeras nån form av jonbytare på ingående vatten till VVB om det är detta som är problemet?
Har du problem med mycket kalk i vattnet?
« Senast ändrad: 26 juli 2021, 14:24:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #25 skrivet: 26 juli 2021, 18:57:00 »
tack för tid och engagemang Carl N!
vi släpper rengöringen ett tag till tills vi är säkra på att det är felet,  (men nog lutar det åt det... )

jag har nu försökt göra en körning enligt önskemål
satt köldbärarpumpen på 100%
tyvärr verkar det inte gå välja att den ska logga värmebärarpumpens fart, eller jag lyckades inte i varje fall..
så den har jag försökt skött manuellt, och referenspunkten blir framledningstemp, jag har alltså loggat vilken fart cirkpumpen har vid vilken framledningstemp
den startar på 66% vad jag hann med att se.
sen sjunker den ca 1% var 10 sekund  mellan 60% ner till 20%
sen sjunker den saktare 1% var 15 sekund mellan 20% ner till 10%
sedan var 25:e sekund från 10% ner till 1% som ju är slutläget...


framledning 34,0 - fart 60%
framledning 35,3 - fart 50%
framledning 35,9 - fart 45%
framledning 36,6 - fart 40%
framledning 38,9 - fart 30%
framledning 41,7 - fart 20%
framledning 42,7 - fart 15%
framledning 43,9 - fart 10%
framledning 45,2 - fart 5%
framledning 46,1 - fart 1%

sen går den på 1%

vad jag gjorde strax därefter och som även syns i filen antar jag, är att istället för att stänga av pumpen, slog igång lyxläge på vatten så den växlade om till varmvattenproduktion.

åsså bifogar jag kvällens loggfil

tack för ert engagemang som sagt!  man känner sig lagomt utlämnad utan er...

 
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4205
  • Karma +3/-1
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #26 skrivet: 26 juli 2021, 20:11:37 »
Det ser ut som den gör det den ska under värmeläget. Varmvattnet ser det värre ut med. Om du vill ha något alternativ före beredarrengöring så skulle du kunna testa koppla bort förvärmningen. Jag har en hypotes om att förvärmning inte har någon besparing, utan bara kapacitetsökning av varmvattnet. Kanske testar detta med energimätare när det ska möbleras om lite i tvättstugan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #27 skrivet: 27 juli 2021, 07:17:02 »
Man kan i meny 5.1.11 ställa in minvärde på värmebärarpumpen så man slipper detta att den går ner till 1 %.
Nånstans på 20 % kanske blir bra, då är tempdiffen ca 8 C.

Det du kan göra är att ställa ner varmvattenkomforten så att den stoppar VV-laddningen tidigare.
BT12 visar nästan 20 C mer än VV-topp givaren i nuläget så det är nått tok med VV-laddningen.
Jag kan inte se att nån givare visar tokfel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #28 skrivet: 27 juli 2021, 08:09:20 »
att koppla förbi förvärmningsslingan är inte så enkelt gjort.
det borde väl heller inte påverka känns det som?
min hypotes ang förvärmingen är att varmvatten skulle bli billigare på sommaren, när man får upp värmen från 5-25 "gratis".
på vintern ingen skillnad, men mer volym..

kan det inte heller vara så att värmebärarpumpen går för fort när den gör varmvatten?
den går ju då på ca 65%

vid värme startade den på 65% för att gå ner till 1%

jag har externa cirkpumpar till golvvärme+radiatorkrets, så jag vill bara att den laddar acktanken så optimalt som möjligt.
den går på intermittent, tror inte man kan ställa MIN fart då?

jag har ställt ner varmvattnet 2 grader både start och stopp innan den sista körningen, glömde skriva det...

EDIT:
ska jag försöka ställa om pumpen till att enbart göra varmvatten på elpatron tillsvidare?
det är väl inte bra för pumpen att gå dessa korta körningar och bryta pga överhettning?




« Senast ändrad: 27 juli 2021, 08:28:50 av thestrut »
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4205
  • Karma +3/-1
SV: 1245 Hög Kond UT
« Svar #29 skrivet: 27 juli 2021, 10:47:48 »
Testa labba lite med hitta ett spann på värmebärarpumpen där det känns som att den inte går för fort, lite det jag var inne på tidigare.
Testa 30% och se vad som händer. Övertempen kondensor kommer från att den får tillbaka för varmt vatten som sen ska värmas på nytt.

Det är ju egentligen sant, om du värmer förvärmningstanken genom att kyla omgivningen med det.

Kortare körningar är 10 min, då hade jag valt elpatron istället.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!