0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag inte läst NIBES svar, har du alla termostater öppna, nu när det är varmt stänger dom och ingen flöde går ut från VP. Kan det vara så att när VP gör VV och är klar med det. Så skiftar växelventilen och en skvätt hetvatten vill gå ut, men kan inte. det blir då kanske ett stopp på hetvatten som gör att kompressorn storknar och HP löser. Detta är bara ett huggskott i det hela. Prova med att se till så VP kan få iväg en varm skvätt, öppna några termostater fullt genom systemet eller en baypass.
Vet jag med, men samma vatten som värmer VV och hus, funktionen skiftas av växelventilen. Det blir lite liksom med knäppningar i rören.
När 4.2 står i AUTO och det är varmt ute / inne så stoppas cirkulationspumpen eller hur !?Dessutom skriver HBerggren "Pannan larmar inte ens med proppade rör till värmesystemet."Det gör att jag har svårt att se att radiatorernas termostat är den skyldige men för säkerhetsskull har jag öppnat dem fullt även i vardagsrummet där de var ställda på 2.Mtp historiken förra året för 2 år sedan och nu i år köper jag tipset om att det är något underliggande problem som yttrar sig varma sommardagar. Får fira midsommar och ringa på måndag.Nu har jag ställt 4.2 i Manuellt läge så cirkulationspumpen snurrar men det skulle ju inte göra något, kostar inget att labbatack för era tips/förslagStefan(Jag har inte frågat NIBES, gissar att det avser reperatörsfirman som inte varit på plats 2021 då jag trodde felet berodde på min "optimering" som skippades 2021 men återfördes i vintras mtp elpriserna.)