0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Isolera med Cellulosaisolering så är det inga problem, största effekten per m2 får man genom att isolera uppåt. Men även isolering av ytterväggar ger god effekt.
Ekonomin med luft/luft är att den är ställd något högre än elelementen så de komfortstöttar bara, inte gör huvuduppvärmningen. Det konceptet blir mycket besparing per insats.Men det är ju långt från optimalt.3-glas utan argon kan du satsa på om du får pengar över. 3-glas argon läcker efter några år och då blir sämre än billiga 3-glas.Enda jag sett från verkligheten är att samtliga av mina fönster från 87 överpresterar mina nordanfönster från 2003. 1,5 grad kallare är de nya fönstren vid -5. Alla är sämre, ett enda var bara 0,5 grad sämre.Vad jag vet finns det inga perfekta system som lagrar billig energi i tankar. Även om ett sånt styrsystem skulle finnas så kommer besparingen osannolikt överstiga investeringen inom rimlig tid. Flertal tankar för 20000 stycket, 10000 kr i mer arbetstid för installation. Isolering 5000 kr. Värmeläckage som kan bli problematiskt. Jag tror inte elpriset skiljer så mycket att det är värt att försöka även om jag tycker det är roliga projekt.Dagens pumpar kör allt mindre energilagring, så direkt som möjligt bara.Jag kommer nog aldrig lämna solvärme, även om det är tveksamt som investering. Det känns bra på någotvis med gratis grundvärme på nätterna att fördela, fri vattenburen golvvärme för badrum, slösa med varmvattnet utan att det kostar.
Kör man våra solceller med våra värmepumpar så berättar den när energin är gratis så då höjer den dem interna temperaturerna som tex lyxläget som höjs med hjälp av elpatronen.Man kan även höja inomhustemperaturen när energin är gratis, har man 21 grader vanligtvis så kan man sätta den ska vara 23 grader när det är sol ute, på sommaren har man inte detta behovet , det är mer för vinter/höst/vår tid.Men det går tyvärr inte att ha en ackumulatortank som värms när solen är gratis. För när solen inte är framme kommer den värmas av pumpen och då ökar din förbrukning.