Hej,
Då kompressorn i den gamla värmepumpen gav upp kommer jag nu börja fråga om prisuppgift för ny pump. Jag tänker att jag skriver ner lite fakta om huset för att önska få tips från er i hur jag ska tänka.
Plats:
Östergötland
Befintligt borrhål:
171 meter totalt, 0-1,5 meter lera, 1,5-171 meter berg (grå). Stabil grundvattennivån 3 meter under marknivå.
Befintlig pump: Nibe 1215 8,5 installerad mars 2006. Drifttiden tar jag från huvudet nu men cirka 45000 gångtimmar och lika många starter och typ 1350 ts-tid.
Huset:
Byggt i början på 1970-talet. 1,5 plan med inredd källare. 237 kvm boyta och 138 biyta, dvs. källaren.
Huset har isolerad källare på utsidan. Vanliga väggarna är 19 cm isolering. Kattvindarna är tilläggsisolerade med lösull. De flesta fönster är nyare tre-glas och några få nyare två-glas. Vi (sambon) vill ha varmt, nu har vi ca 24 grader i boyta och 20 i källare.
Övrigt: vi Spabad som är igång och uppvärmt året om, används inte så ofta. I snitt varannan vecka. Vi är två vuxna och två barn, alla duschar varje dag och tvättar gör vi alltid som alla andra barnfamiljer.
Nuvarande förbrukning för rubb och stubb låg på följande för hela år 2020 18221 kWh, för år 2019 18971 och 2018 16680.
Nu måste vi alltså byta. Vi vill helst ha en tyst och driftsäker pump. I den bästa av världar, beroende på pengar, en pump med separat VVB dels pga kapacitet men också att om man i framtiden får läckage i VVB så bör följdfelen bli färre med separata produkter.
Vi tänker oss en inverter med varvtalsstyrd cirkulationspump även på varma sidan med förhoppning att slippa knäppningar som vi har problem med idag. Vi kanske slipper en knäpptank helt enkelt.
Vi bryr oss inte speciellt mkt om märke.
Att köpa en för borrhålet överdimensionerad pump är ok, skulle det visa sig får vi väl borra ett hål till. Energikostnaderna lär inte minska i framtiden menar jag.
Ge oss tips, tankar, kostnadsuppskattningar inför att vi ska fråga runt och undersöka marknaden.
Tack på förhand!