Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Varför går alltid saker sönder under en helg?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Varför går alltid saker sönder under en helg? (läst 2330 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kahn-d
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Kahn-d
«
skrivet:
04 april 2021, 12:20:27 »
Citera
Hallå där. Visst är det typiskt att det alltid händer
när det är helg:(
Lite fakta:
En Nibe 1215 8,5 installerad 2006 med 40522 starter, 49540 VP-tid och 1335 TS-tid.
Imorse väckte min frusna bättre hälft och klagade på att det var kallt i kåken, så jag gick ner i källaren för att kolla och pumpen är död. Display och allt är dött. En säkring hade gått, skönt tänkte jag, bytte den och pumpen startade. Jag drog en sväng till affären och handlade och när jag kom hem var den död igen. Samma säkring hade gått. Tröttsamt tänkte jag så klart och började se 1000-lapparna försvinna. Jag satte på EP-drift så att vi fick lite värme och varmvatten i alla fall och klurade lite. Tog ner fronten och banka lite på några kontaktorer samt se om jag kunde se nåt bränt eller någon lukt, men inte.
Drog igång pumpen i normalläge och kompressorn går nu men den gör ingen värme tyvärr. Den låter som vanligt men nåt varmvatten produceras inte. Är detta tecken på att kompressorn gått?
Använder jag reservläget så är displayen död. Är det nåt mer jag kan kolla själv?
Vänligen mannen med frusen sambon
Loggat
Kahn-d
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kahn-d
SV: Varför går alltid saker sönder under en helg?
«
Svar #1 skrivet:
04 april 2021, 12:38:42 »
Citera
Hej igen,
Nu har jag fått ett larm för första gången sedan vi flyttade in i kåken för ett antal år sedan, vad kan detta bero på? Se bild. Det visade sig att en säkring gått igen, dock inte samma som tidigare. Hade hoppas på att kunna köra som elpanna till får tag på någon som kan fixa. Får se hur länge det går nu...
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #2 skrivet:
04 april 2021, 12:54:00 »
Citera
Den bör fungera som elpanna i manuella läget. Handshuntning krävs då för att få lagom varm inne.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Kahn-d
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kahn-d
«
Svar #3 skrivet:
04 april 2021, 13:15:41 »
Citera
Tack för svar. Vad menas med handshuntning?
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5048
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #4 skrivet:
04 april 2021, 13:26:28 »
Citera
Det första du ska göra är att koppla förbi mjukstarten, vid rackartyg i den så kan kompressorn i start dra så mycket ström att motorskyddet inte hinner lösa, men en säkring går.
Loggat
Kahn-d
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kahn-d
«
Svar #5 skrivet:
04 april 2021, 13:56:03 »
Citera
Det låter som att jag måste få tag i en elektriker och/eller rörmockare så fort jag kan till veckan. Vågar nog inte ge mig på att koppla förbi utan en riktig dummies instruktion...
Loggat
944_Driver
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kumla
Antal inlägg: 1663
Karma +0/-0
Kön:
944_Driver
«
Svar #6 skrivet:
04 april 2021, 15:12:22 »
Citera
Sök här på NIBE delen av forumet efter mjukstart. Du har läsning en stund. Men frågan är om det är problemet...
// Magnus
Loggat
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.
Kahn-d
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kahn-d
«
Svar #7 skrivet:
04 april 2021, 15:15:20 »
Citera
Jag läser som bara den, men jag hade igång kompressorn en stund och den verkar som sagt inte producera någon värme:( vid ett annat tillfälle så gick faktiskt kompressorn ojämnt, så jag stängde av den och fortsatte på ep-läge
«
Senast ändrad: 04 april 2021, 15:17:42 av Kahn-d
»
Loggat
Kahn-d
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kahn-d
«
Svar #8 skrivet:
04 april 2021, 15:53:51 »
Citera
Hello igen, nu skriver jag sista inlägget för idag och därefter stänger jag dörren till pannrummet. Jag kunde inte låta bli att testa att dra igång kompressorn igen. Den börjar då med pumpen till köldbäraren och efter några min så ska kompressorn starta men istället blev det HP/ms-larm och så gick två säkringar igen. Så nu får det bli EP-läge och kort dusch och förhoppning om att vårvädret fortsätter tills dess att jag får tag på rörmockare, kyltekniker och/eller elektriker.
Hej hej så länge.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #9 skrivet:
05 april 2021, 07:41:10 »
Citera
Hej!
Kör den i EP-drift så länge.
Min gissning är att mjukstarten gett upp, det är inte ovanligt på en gammal nibe och det faktum att kompressorn går ojämnt tyder på detta.
Du behöver ingen servicetekniker för att byta mjukstart (dessutom kommer han troligen döma ut en fullt fungerande kompressor och vilja sälja på dig en ny värmepump).
Denna pryl är relativt lättbytt.
https://www.eldkraft.se/produkt/Mjukstart-2-fas-3x400V-Nibe
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1215-7kw-cu-089492/097-mjukstart-2-fas-3x400v.html
Om du kollar i manualen har den nummer 97 och sitter bakom panelen under displayen.
Om du är lite händig kan du enkelt testa om det bara är denna genom att koppla förbi mjukstarten, stiften som heter L1, L2 och L3 kopplas direkt på U-V-W.
Du måste koppla ur säkerhetsbrytaren innan och när du sen slår på grejerna kommer kompressorn hoppa igång direkt (utan att KB-pumpen går) så du kan bara testa fram och tillbaka att kompressorn verkar funka som den ska.
Man kan köra på detta sätt med KB-pumpen i 10 dagars kontinuerlig drift, men då kommer den aldrig att stanna, det kan bli lite varmt inne så här års...
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Kahn-d
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kahn-d
«
Svar #10 skrivet:
05 april 2021, 08:10:24 »
Citera
Tjena och tack för svar!
Jag fick faktiskt tag i ett mjukstarts relä igår kväll och testade men det hjälpte inte. Den startar kb-pump men startar inte kompressorn. Är precis som att pumpen tror att kompressorn går men den gör det inte. Mjukstarten vi provade med var från en ett par år äldre 1215 som bytts ut pga intern läkage. Skiljde nån siffra på korten dock. Skulle iof kunna vara fel på det kortet också men det låter osannolikt tycker jag.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #11 skrivet:
05 april 2021, 11:22:22 »
Citera
Hade du återställt motorskyddet?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Kahn-d
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kahn-d
«
Svar #12 skrivet:
05 april 2021, 19:13:20 »
Citera
Motorskyddet är ju den där lilla knappen som sitter vid mjulstarten och den återställde jag efter larm, reagerade på att den var ”slapp” eller hur man nu ska uttrycka sig. Den gav ju liksom ingen respons på att ”nu är jag återställd” genom någon spärr eller liknande.
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5048
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #13 skrivet:
05 april 2021, 19:29:25 »
Citera
CITAT """ Motorskyddet är ju den där lilla knappen som sitter vid mjukstarten """ har inte sett den typen förr. ta ett foto på den då det syns vad du har och gärna fabrikat och modellnummer. Intressant.
Edit . Kanske det är på LR 12:an du trycker , möjligt att jag tänker fel , mjukis/MS
«
Senast ändrad: 05 april 2021, 19:46:40 av 25fOCUS
»
Loggat
Kahn-d
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kahn-d
«
Svar #14 skrivet:
05 april 2021, 21:00:01 »
Citera
Sorry. Jag som blandade ihop saker och ting. Överhettningsskydd för elpatron var det som jag menade med den lilla slappa knappen.... det går lite fort ibland mellan varven.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 984
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Dymo450
alvinpalv
Totning
David_L
SkaneErik
macman
Apelsin
gotis
EvertL
Raecer
Heat?
krambriw
lars
TS Comfort AB
Hilton
Josth
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info