0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är bättre att du skriver hur många kWh som gick åt. Priset i kr beror så mycket på nätavtal och elavtal.
Varmvattentemperaturen är kall, håll koll så den inte ligger för kall hela tiden. Skvallrar om fel på elpatronsystemet.
Ni borde ha bergvärme, jordvärme eller luftvattenvärmepump men inte frånluftsvärmepump.
Kanske funkar bättre fram tills ni ändå ska sälja bort den där. Den hör inte hemma i det huset.
Frånluften borde tas från t.ex. fem olika ställen såsom kök, tvättstuga, klädkammare, badrum i ett hus på 160 kvm.
Hur kommer det sig att frånluftsvärmepump inte passar i huset?
Verkligen hög elförbrukning, man kan tro att det inte finns någon värmepump alls.
Vill man gå hela vägen och utnyttja de tilluftskanaler ni har nu i och med att ni har F470 så sätter man in ett helt separat FTX-system.
Så frågan är då om ni ska satsa på bergvärme eller luftvattenvärmepump?
I det här fallet var det dessutom radiatorer i garaget. Den värme som tillförs garaget kommer förmodligen inte att tillföras ventilationsluften och kan således inte återvinnas av värmepumpen. Man kan alltså betrakta garaget som om det värms av elradiatorer.
Från investeringskostnaden för en L/V- eller bergvärmepump bör man dra bort halva kostnaden för en ny frånluftvärmepump
Suck... Jag får försöka räkna på hur mycket jag skulle spara med att installera bergvärme eller luft-vattenpump. Med 15000kWh istället för 25000kWh (som elbolaget räknar med att jag kommer få i årsförbrukning) och nuvarande total elkostnad (el+nät) på 1,47kr/kWh så sparar jag alltså 10000 x 1,47 = ca 15000 per år. En ny anläggning skulle alltså betala sig på drygt 10 år ca?
Skulle vara intressant att se energideklarationen.
Bergvärme kan typiskt spara 1000 kWh mer per år än luftvattenvärmepump men de senare har blivit allt bättre och klarar nu allt lägre utetemperaturer. Bor man i Gävle eller söder därom anses luftvattenvärmepump numera likvärdigt i energibesparing med bergvärme. Skillnaden blir en ganska rejäl utedel med fläkt och kondensvatten som ska hanteras med luftvattenvärmepump. Bergvärmeslangarna till borrhålet ligger dolt i marken. Man kan nog säga att bergvärme kan hålla lite längre än luftvattenvärmepump men ibland blir det saker som måste lagas även på en bergvärmepump.
När de olika alternativen utvärderas bör man ta med i kalkylen att nuvarande anläggning troligen har nått sin halva livslängd. Från investeringskostnaden för en L/V- eller bergvärmepump bör man dra bort halva kostnaden för en ny frånluftvärmepump.
Enligt mig så har den bergvärmepumpen betalat sig så fort fakturan är betald och inte på 10år, 16 grader innomhus när det är kallt är orimligt!