0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lyckan blev dock kortvarig, nu slog den ifrån med LP- larm istället (dock inget MS larm). KB in 12,9 och ut 94,2!?
Kollade lite mer på El-schemat. Jag kan inte ordningen på tillkoppling av kompressorn , men tänker mig att kontaktorn drar och en signal går till mjukisen för uppstart. Tror inte att kontaktorn ligger konstant till eller bara är för att lösa ut när motorskyddet säger ifrån.
Jag kan referera till liknande koppling på 1210. Jag skulle vilja påstå att kontaktorn tillsammans med motorskyddet är mer av en huvudkontaktor, såsom motorskydd, men även andra larm. Den går till när allt är ok, men faller vid "allvarliga" fel. Så i vanliga fall är den till kontinuerligt, dygnet runt. Mjukstarten (som lika gärna kunde varit en kontaktor) går till och från för att starta / stoppa kompressorn, inget annat. (25fOCUS, ursäkta om du upplevde att jag tog i i tidigare inlägg, var inte meningen).
Om jag hade en VP med scroll skulle jag sätta en fasvakt strax för kompressorn, dom reagerar rätt snabbt och lägga huvudkontaktorns manöver via off i den. Men set är klart bara för en del att koppla och göra.
Jag bytte ut motorskyddet mot ett elektroniskt på min 1210, som bryter mycket snabbare om en fas försvinner. Inga problem med att koppla in det efter mjukstarten, vakten klarar rampandet.
Bara en snabb uppdatering att jag fick och bytt mjukstarten idag och nu tuffar värmepumpen på igen utan felkoder (peppar peppar..)