0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frånluften tas ju uppe vid innertaket så där kan den vara t.ex. 23 °C. Om man låt säga tar hälften av normal bostadsventilation i garaget, ca 30 m³/h, så blir frånluften säkert inte märkbart lägre än 20 °C. Men att fläkten i SAM40 måste arbeta så hårt verkar konstigt. Underdimensionerade tillufts- och uteluftskanaler? Otillräckligt antal kanaler och don? Felaktiga tilluftsdon? Skulle hyra en luftmätare och kontrollera alla flöden. Sedan anmäla SAM40 på garantin om den inte fungerar som den ska.
Du får ta in en annan firma som kan justera ventilationen.Kolla ventilationsprotokollet. Du ska ha mellan 5 och 10% högre frånluft än tilluft.Med Sam40 kan du köra en mindre undertrycksventilation som kallas balanserad ventilation. Googla lite på det så förstår du.Ventilationen är kanske rätt balanserad. Sam40 sköter bara tilluften medans frånluften enbart går igenom F750. 10% på sam40 är säkert inte 10% på 750n. Utan man får gå på m³/h.
vad kör du för temp på tilluft? i sam40
garageluft
Om man blandar lite garageluft (ca 30 m³/h) med inomhusluften kommer den sammanlagda temperaturen ändå att bli ca 20 grader tänker jag. Låter som ventilationskanalerna är väldimensionerade men man måste förstås veta längden också. 160 mm samlingskanal är seriöst och bra, och likaså avstick på 125 mm. Jag misstänkte att kanske många tilluftskanaler bara var 100 mm. Kanske donen som behöver justeras? Går att hyra luftmätare hos t.ex. Soliduct om man vill mäta själv.Kan det vara påfrostningen på förångaren som kan ge den stora skillnaden på ca 30 m³/h under dagen?
Känns spontant fel att värma ett mindre bra isolerat garage med FLVP'n, blir en hel del förluster som man skulle slippa om man istället använder en LLVP för ditoSedan har jag inte fattat en sak när det gäller justeringen av frånluften och frånluftsventilerna. Varför skruva in dom så mycket?? Huset behöver ventileras med den normenliga ventilation, och för 750/730 ytterligare mer för att fungera, så varför inte öppna upp samtliga lite mer från början, då behöver inte fläkten kämpa så hårt? Ju mer dom skruvas in, desto hårdare måste väl fläkten gå och desto mer låter den? Eller vad är det jag inte fattat?
Kan du utveckla
Jag vet inte hur pass strypta tilluftsdonen är men jag förstår inte heller varför det måste vara så
Ja det är klart, att all värme du skickar ut i garaget "går till kråkorna" tillslut eftersom du inte återvinner någonting av den. FLVP bygger ju på att den helst ska försöka återvinna mesta möjliga även av vad den själv producerat. I ditt fall "försvinner" ju en viss del av värmen helt utom räckhåll för återvinning om du är med på hur jag tänker. Hur mycket eller hur stor andel av totalen som pumpen producerar som "försvinner" på detta sätt går säkert att räkna på men det vet jag inte hur man gör.Jag är inte heller helt övertygad om att det är smart att börja ta in frånluft från garaget. Vad får det för konsekvenser på totalen om du blandar in den så att frånlufttemperaturen går ner, så att all frånluft får ett något lägre energiinnehåll? Tror att fläkten behöver visst motstånd för att suga bra men osäker, en centraldammsugare suger ju bra utan frånluftdon ;/I utgångsläget kan man ju tänka sig att man bara har "raka rör" dvs inga don alls. Det borde ge möjlighet till största luftflödet vid en given fläkthastighet men inte praktiskt i praktiken eftersom man då inte kan "styra" hur stort utsuget ska vara för olika rum. Så man sätter dit don för att balansera utsuget från de olika rummen enligt beräkning. Men i utgångspunkten borde det väl vara så att man bör försöka tilllgodose ventilationsbehovet med lägsta möjliga fläkthastighet? Så om man behöver öka ventilationen borde det väl vara bättre att öppna samtliga frånluftsdon (lika antal varv) istället för att öka fläkthastigheten??
Jag tänker om jag bara får ordning på pumpen så den levererar maxeffekt så kommer inte det inte spela någon roll om värme därifrån återvinns eller inte?
Det kan väl bara bli så ifall ni avger så mycket "hushålls- och spillvärme" så frånluften blir så varm och energirik att du "kompenserar" för alla förluster? Den energi som går förlorad via garaget. Plus själva husets och pumpens egna förluster. Men så länge ni inte gör det på nått sätt så måste extra energi tillföras, troligen med eltillskottAtt elda i en braskamin skulle ge ett tillskott av energi till frånluften men bara under en kortare period såvida man inte eldar kontinuerligt. Eldning i en kakelugn fungerar bättre, en enda brasa ger ett bra energitillskott under en betydligt längre period
med rätt förhållande kan väl 750 ge 5kW i maxeffekt (utan elpatron)