Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Effektproblem Nibe F750  (läst 3690 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flukeskywalker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Effektproblem Nibe F750
« skrivet: 19 februari 2021, 09:39:11 »
Hej,

Jag upplever att min  FVL inte fungerar riktigt som den ska. Lite novis på området och hoppas kunna få lite input från Er andra här som verkar ha bra koll på detta.

Bakgrundsfakta,
Nybyggt hus, inflytt dec -20. 167m2 boarea med ett kopplat 48m2 garage. Huset beläget i nordöstra Skåne.  Värmepumpen är en Nibe F750 med tillsammans en SAM40 tilluftsmodul.

Pumpen värmer alltså i dagsläget även garaget vilket gör att den kapacitetsmässigt ligger lite över rekommenderad max area för uppvärmning. Håller inte full temperatur i garaget utan ligger just nu på 12 grader.

Problemet som jag upplever det, är att pumpen nästan aldrig tillåts jobba på maxeffekt. Allt som oftast tillåts den ligga mellan 80-85hz och gradminuterna skenar iväg.

Har snöat in mig lite på att jag eventuellt har för lågt luftflöde. När jag flyttade in och OVK var gjord så hade jag ett värde på 150m3/h. Detta värde ligger inte heller stabilt utan kan vissa dagar sjunka ända ner till 120m3/h.  Vet inte om detta är normallt eller vad den kan bero? Kan luftfuktighet och sånt påverka detta? Värdet kan vandra till och från under dagen. Filter är rengjorda som dom ska.

Jag har tillfälligt provat att öka ventliationen i huset för att ge pumpen mer luft att jobba med. Jag ökade så jag hamnade på 180m3/h i timmen enligt rekommendation jag läst här i forumet. Det blir bättre men ändå inte helt bra.

Läste vidare och kom in på förångare och hetgas. Har precis börjat titta på det värdet så har inte historiken riktigt men sen jag började följa värdet under gårdagen och idag så sticker värdet ner till -16,7°C.  Hetgasen just runt 80°C, suggas 0.9°C. Frånluftens temperatur >20°C.
En annan fundering, hur många avfrostningar per dag är normalt? Jag har snittar 15 om dagen.

Tack på förhand!  /Fluke

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2021, 10:22:29 »
150 och 120 m³/h är alldeles för lite. Luftflödet i ditt hus ska vara minst 210 m³/h även utan garaget. Tas frånluft också i garaget? I så fall 270 m³/h. Någonstans finns en gammal tråd där de kom fram till att ett luftflöde på runt 220 m³/h var optimalt för F750. Om man har garage rekommenderar NIBE normalt bergvärme eller luftvattenvärmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Flukeskywalker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2021, 12:00:31 »
Nej den tar ingen frånluft från garaget då jag tänkte att frånluften skulle bli för låg. Pumpen står för övrigt i garaget. Jo jag vet att de normalt rekommenderar det. Pumpen står i garaget så det skulle nog gå rätt lätt att frånuft därifrån om man vill. Men som sagt på vintern iaf planerar jag inte hålla mer än 12-15°C där ute och då kan det ju bli

Ja det är ju lite lägre än vad som rekommenderas men ventilationsfirman säger att dom inte kan gå så mycket högre på grund av att SAM40 kommer pressas för hårt. Frånluft i % idag ligger på 48% medans tilluften på SAM40 ligger 76%. Att SAM40 ligger så högt i förhållande verkar inte heller normalt när vi jämfört mot några som också kör SAM40.

Mvh // Fluke

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2021, 12:27:53 »
Frånluften tas ju uppe vid innertaket så där kan den vara t.ex. 23 °C. Om man låt säga tar hälften av normal bostadsventilation i garaget, ca 30 m³/h, så blir frånluften säkert inte märkbart lägre än 20 °C. Men att fläkten i SAM40 måste arbeta så hårt verkar konstigt. Underdimensionerade tillufts- och uteluftskanaler? Otillräckligt antal kanaler och don? Felaktiga tilluftsdon? Sc:,h Skulle hyra en luftmätare och kontrollera alla flöden. Sedan anmäla SAM40 på garantin om den inte fungerar som den ska.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1447
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2021, 13:23:53 »
Du får ta in en annan firma som kan justera ventilationen.
Kolla ventilationsprotokollet. Du ska ha mellan 5 och 10% högre frånluft än tilluft.
Med Sam40 kan du köra en mindre undertrycksventilation som kallas balanserad ventilation. Googla lite på det så förstår du.

Ventilationen är kanske rätt balanserad. Sam40 sköter bara tilluften medans frånluften enbart går igenom F750. 10% på sam40 är säkert inte 10% på 750n. Utan man får gå på m³/h.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2615
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2021, 18:22:19 »
vad kör du för temp på tilluft? i sam40

Utloggad Flukeskywalker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2021, 08:59:10 »
Frånluften tas ju uppe vid innertaket så där kan den vara t.ex. 23 °C. Om man låt säga tar hälften av normal bostadsventilation i garaget, ca 30 m³/h, så blir frånluften säkert inte märkbart lägre än 20 °C. Men att fläkten i SAM40 måste arbeta så hårt verkar konstigt. Underdimensionerade tillufts- och uteluftskanaler? Otillräckligt antal kanaler och don? Felaktiga tilluftsdon? Sc:,h Skulle hyra en luftmätare och kontrollera alla flöden. Sedan anmäla SAM40 på garantin om den inte fungerar som den ska.
Ja jag ska erkänna att jag funderat mer på det nu när förstått att det är bra med så högt luftflöde. Jag ska kolla vilken temperatur jag har vid taket vid 12°C. Det är ju ca 12°C i luften 1,5m över golv. Sen är det väl strax över en meter till upp till taket.

Huvudledningarna är 160mm2 Sen har jag för mig sticken är 125mm2. Eventuellt var det något stick på sticket till typ klädkammare som blev ännu storlek mindre. Däremot är det ju lite längd på systemet om det spelar in? Jag förstått att dom ville ha ett visst mottryck i systemet. Så även om den i procent ligger högre så är nog tilluften strax under vad frånluften är. Antal don tror jag inte heller är för lite, det är 6 tilluftsdon och 5 frånluftsdon.

Dom har kanske strypt tilluften på donen rätt mycket? Blir det möjligen enklare att justera in systemet om gör så här? Någon som vet hur man typiskt gör en sådan injustering?

Du får ta in en annan firma som kan justera ventilationen.
Kolla ventilationsprotokollet. Du ska ha mellan 5 och 10% högre frånluft än tilluft.
Med Sam40 kan du köra en mindre undertrycksventilation som kallas balanserad ventilation. Googla lite på det så förstår du.

Ventilationen är kanske rätt balanserad. Sam40 sköter bara tilluften medans frånluften enbart går igenom F750. 10% på sam40 är säkert inte 10% på 750n. Utan man får gå på m³/h.
OVK säger projekterat flöde 58 och uppmätt flöde 58. Vilket isf ska vara korrekt för 167x0,35 = 58.  Men då borde jag väl i runda slänga ha 210m3/h på BS1?
Tilluft och frånluft verkar alltså vara samma? Borde då kanske varit 52-55 i tilluft egentligen?

Kan det vara något galet med fläkten? Tänker på de variationer som jag kan se under dagen kan skilja 30m3/h.

vad kör du för temp på tilluft? i sam40

Tilluften har ett börvärde på 18°C. Den skulle man kanske kunna sänka till 16?



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2021, 10:12:15 »
Om man blandar lite garageluft (ca 30 m³/h) med inomhusluften kommer den sammanlagda temperaturen ändå att bli ca 20 grader tänker jag.

Låter som ventilationskanalerna är väldimensionerade men man måste förstås veta längden också. 160 mm samlingskanal är seriöst och bra, och likaså avstick på 125 mm. Jag misstänkte att kanske många tilluftskanaler bara var 100 mm. Kanske donen som behöver justeras? Går att hyra luftmätare hos t.ex. Soliduct om man vill mäta själv.

Kan det vara påfrostningen på förångaren som kan ge den stora skillnaden på ca 30 m³/h under dagen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1959
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2021, 11:22:03 »
Citera
garageluft
Känns spontant fel att värma ett mindre bra isolerat garage med FLVP'n, blir en hel del förluster som man skulle slippa om man istället använder en LLVP för dito

Sedan har jag inte fattat en sak när det gäller justeringen av frånluften och frånluftsventilerna. Varför skruva in dom så mycket?? Huset behöver ventileras med den normenliga ventilation, och för 750/730 ytterligare mer för att fungera, så varför inte öppna upp samtliga lite mer från början, då behöver inte fläkten kämpa så hårt? Ju mer dom skruvas in, desto hårdare måste väl fläkten gå och desto mer låter den? Eller vad är det jag inte fattat?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Flukeskywalker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2021, 08:52:42 »
Om man blandar lite garageluft (ca 30 m³/h) med inomhusluften kommer den sammanlagda temperaturen ändå att bli ca 20 grader tänker jag.

Låter som ventilationskanalerna är väldimensionerade men man måste förstås veta längden också. 160 mm samlingskanal är seriöst och bra, och likaså avstick på 125 mm. Jag misstänkte att kanske många tilluftskanaler bara var 100 mm. Kanske donen som behöver justeras? Går att hyra luftmätare hos t.ex. Soliduct om man vill mäta själv.

Kan det vara påfrostningen på förångaren som kan ge den stora skillnaden på ca 30 m³/h under dagen?
Med nuvarande lufthastighet på frånluften så hinner temperaturen sjunka så att den precis ligger över 20°C (typ 20,2°C). Under testen med ökad ventilation så kommer den upp i 21°C.

Blir pumpen mycket effektivare när den får ännu varmare tilluft? När vi eldar kommer vi lätt upp 23-24grader på frånluften. Det jag funderar är om det skulle vara lönt att försöka buffra denna värmen i plattan genom att öppna alla termostater till allmänutrymmena i huset under några timmar.

Det är inget speciellt man behöver tänka om man ska mäta själv? Tänkte jag skulle prata med ventilationsfirman en gång till innan jag gör något annat. Hade varit bra med input från fler om ni har F750/730 + SAM40 och få veta era frånlufts och tilluftsvärden i procent.

Du verkar ha en poäng i flödesvariationen på från luften. Frånluften sjunker ända tills det är dags för avfrostning sen ökar den igen. Är det normalt med så mycket så stora variationer? Samt antal avfrostningar på en dag? >15st.

Känns spontant fel att värma ett mindre bra isolerat garage med FLVP'n, blir en hel del förluster som man skulle slippa om man istället använder en LLVP för dito

Sedan har jag inte fattat en sak när det gäller justeringen av frånluften och frånluftsventilerna. Varför skruva in dom så mycket?? Huset behöver ventileras med den normenliga ventilation, och för 750/730 ytterligare mer för att fungera, så varför inte öppna upp samtliga lite mer från början, då behöver inte fläkten kämpa så hårt? Ju mer dom skruvas in, desto hårdare måste väl fläkten gå och desto mer låter den? Eller vad är det jag inte fattat?
Med undantag för själva garageporten så är garaget lika bra isolerat som övriga huset. Det kanske slutar med en LLVP om elräkningen blir för hög, men vill helst slippa ha utedel. Kan du utveckla "blir en hel del förluster som man skulle slippa om man istället använder en LLVP för dito"?

Fram till nu så har vi kört garaget med vanlig termostat. Men det chockar ju systemet varje gång den slingar öppnar. På grund av den låga temperaturen på det returvattnet  tror pumpen att det är stort underskott och gradminuterna skenar. Planen är att ha den konstant öppen med strypt retur. Nackdelen är jag inte kan öka/sänka temperaturen som jag vill. Fördelen med detta är dessa slingor kan fungera lite som ett utjämningskärl som jag annars nog hade fått sätta in. Nu när det varit kallt ute så har vi eldat varje kväll, detta har bidragit till att alla termostater stänger och därmed stänger in stora delar av systemet. Skulle pumpen sen under natten behöva göra varmvatten så blir det frostlarm på SAM40, väldigt frustrerande då denna kräver manuell reset(?)!. Hoppas att slingan i garaget kan fungera som buffert/utjämningskärl för dessa tillfällen.

Jag vet inte hur pass strypta tilluftsdonen är men jag förstår inte heller varför det måste vara så. Finns det någon vent-expert här så förklara gärna  :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1959
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2021, 09:40:40 »
Citera
Kan du utveckla
Ja det är klart, att all värme du skickar ut i garaget "går till kråkorna" tillslut eftersom du inte återvinner någonting av den. FLVP bygger ju på att den helst ska försöka återvinna mesta möjliga även av vad den själv producerat. I ditt fall "försvinner" ju en viss del av värmen helt utom räckhåll för återvinning om du är med på hur jag tänker. Hur mycket eller hur stor andel av totalen som pumpen producerar som "försvinner" på detta sätt går säkert att räkna på men det vet jag inte hur man gör.

Jag är inte heller helt övertygad om att det är smart att börja ta in frånluft från garaget. Vad får det för konsekvenser på totalen om du blandar in den så att frånlufttemperaturen går ner, så att all frånluft får ett något lägre energiinnehåll?

Citera
Jag vet inte hur pass strypta tilluftsdonen är men jag förstår inte heller varför det måste vara så
Tror att fläkten behöver visst motstånd för att suga bra men osäker, en centraldammsugare suger ju bra utan frånluftdon ;/

I utgångsläget kan man ju tänka sig att man bara har "raka rör" dvs inga don alls. Det borde ge möjlighet till största luftflödet vid en given fläkthastighet men inte praktiskt i praktiken eftersom man då inte kan "styra" hur stort utsuget ska vara för olika rum. Så man sätter dit don för att balansera utsuget från de olika rummen enligt beräkning. Men i utgångspunkten borde det väl vara så att man bör försöka tilllgodose ventilationsbehovet med lägsta möjliga fläkthastighet? Så om man behöver öka ventilationen borde det väl vara bättre att öppna samtliga frånluftsdon (lika antal varv) istället för att öka fläkthastigheten??
« Senast ändrad: 21 februari 2021, 09:42:52 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Flukeskywalker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2021, 12:17:55 »
Ja det är klart, att all värme du skickar ut i garaget "går till kråkorna" tillslut eftersom du inte återvinner någonting av den. FLVP bygger ju på att den helst ska försöka återvinna mesta möjliga även av vad den själv producerat. I ditt fall "försvinner" ju en viss del av värmen helt utom räckhåll för återvinning om du är med på hur jag tänker. Hur mycket eller hur stor andel av totalen som pumpen producerar som "försvinner" på detta sätt går säkert att räkna på men det vet jag inte hur man gör.

Jag är inte heller helt övertygad om att det är smart att börja ta in frånluft från garaget. Vad får det för konsekvenser på totalen om du blandar in den så att frånlufttemperaturen går ner, så att all frånluft får ett något lägre energiinnehåll?
 Tror att fläkten behöver visst motstånd för att suga bra men osäker, en centraldammsugare suger ju bra utan frånluftdon ;/

I utgångsläget kan man ju tänka sig att man bara har "raka rör" dvs inga don alls. Det borde ge möjlighet till största luftflödet vid en given fläkthastighet men inte praktiskt i praktiken eftersom man då inte kan "styra" hur stort utsuget ska vara för olika rum. Så man sätter dit don för att balansera utsuget från de olika rummen enligt beräkning. Men i utgångspunkten borde det väl vara så att man bör försöka tilllgodose ventilationsbehovet med lägsta möjliga fläkthastighet? Så om man behöver öka ventilationen borde det väl vara bättre att öppna samtliga frånluftsdon (lika antal varv) istället för att öka fläkthastigheten??
Jag tänker om jag bara får ordning på pumpen så den levererar maxeffekt så kommer inte det inte spela någon roll om värme därifrån återvinns eller inte?  Sen kommer den säkert inte orka värma garaget och bostadshuset utan elpatron de kallaste dagarna på året.

Nej jag är också lite rädd att frånluftstemperaturen blir för låg om jag blandar in garaget där.  Jag ska kolla vilken temp jag har vid taket.

Det känns inte som frånluftsdonen är lika stryptra som tilluftsdonen då frånluften är ställd på 48% medans tilluft är ställt 76%. Jag ska prata med ventilationsfirman och se vad som säger.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1959
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2021, 12:51:36 »
Citera
Jag tänker om jag bara får ordning på pumpen så den levererar maxeffekt så kommer inte det inte spela någon roll om värme därifrån återvinns eller inte?

Det kan väl bara bli så ifall ni avger så mycket "hushålls- och spillvärme" så frånluften blir så varm och energirik att du "kompenserar" för alla förluster? Den energi som går förlorad via garaget. Plus själva husets och pumpens egna förluster. Men så länge ni inte gör det på nått sätt så måste extra energi tillföras, troligen med eltillskott

Att elda i en braskamin skulle ge ett tillskott av energi till frånluften men bara under en kortare period såvida man inte eldar kontinuerligt. Eldning i en kakelugn fungerar bättre, en enda brasa ger ett bra energitillskott under en betydligt längre period

« Senast ändrad: 21 februari 2021, 12:58:18 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Flukeskywalker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2021, 14:13:33 »
Det kan väl bara bli så ifall ni avger så mycket "hushålls- och spillvärme" så frånluften blir så varm och energirik att du "kompenserar" för alla förluster? Den energi som går förlorad via garaget. Plus själva husets och pumpens egna förluster. Men så länge ni inte gör det på nått sätt så måste extra energi tillföras, troligen med eltillskott

Att elda i en braskamin skulle ge ett tillskott av energi till frånluften men bara under en kortare period såvida man inte eldar kontinuerligt. Eldning i en kakelugn fungerar bättre, en enda brasa ger ett bra energitillskott under en betydligt längre period
Ja precis, men det tänker jag att ett hus på 167m2 borde göra? Om jag nu får ordning på ventilationen så borde jag ha 210m3/h. Någon skrev tidigare tråden att optimalt 220m3/h var optimalt. Har läst i någon annan tråd att man borde ligga runt 180m3/h. Rätta mig om jag har fel men med rätt förhållande kan väl 750 ge 5kW i maxeffekt (utan elpatron). Tänker kanske fel  ???

Angående braskamin så ja nu när det var riktigt kallt så var ju tempen nere i normal temperatur redan på morgonen när man vaknade men nu när det ligger runt 0-3°C så har jag ju fortfarande runt 24°C på morgonen (typ 27°C på kvällen efter avslutad eldning :) Detta kanske iof hänger ihop med för lågt luftutbyte i huset.


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1959
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Effektproblem Nibe F750
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2021, 14:54:15 »
Citera
med rätt förhållande kan väl 750 ge 5kW i maxeffekt (utan elpatron)
Jovisst, men det är ju det som är grejen, att det då måste finns tillräckligt med energi att hämta ur frånluften om pumpen ska klara det med bara kompressor
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!