Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic HZ25TKE Nordic avfrostning  (läst 1374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hazzemick

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Panasonic HZ25TKE Nordic avfrostning
« skrivet: 17 februari 2021, 11:41:15 »
Hej!
Min senaste värmepump (Panasonic HZ25TKE Nordic) installerades aug 2018 och jag är mycket nöjd med den. Är dock litet fundersam över avfrostningen och vill testa min uppfattning i detta forum, så rätta mej gärna. Jag tror det är så här:

I manualen visas 2 NTK-motstånd; 1 som mäter tempen i förångaren och 1 utetempen. När viss temp-skillnad (i mitt fall 3K) uppstår så startas avfrostningen. Den är programmerad och pågår ca 15 min (från det att innefläkten stannar tills den startar igen).

Kan detta stämma? Njaa, bara under vissa antaganden: Innefläkten körs på max (16 m3/minut) och utefläkten på det dubbla. COP vid 0 C grader är ca 4. Vi antar att motoreffekten går över till uppvärmning av gasen från kompressorn. Motoreffekt+värmeöverföring till förångaren=värmeöverföring i kondensorn. Med en avkylning på 3K av uteluften genom förångaren ger detta en temp-höjning av luften genom kondensor på ca 10 grader vid en motoreffekt av ca 700 W.

Vad får jag 3 grader ifrån? Jo, om utetempen är högre än +3 C så isar inte förångaren ner. Denna temp är naturligtvis beroende av värme-effekten som mitt hus behöver vid den temperaturen.

Ytterligare ett krux är att VP avfrostar ibland utan att det finns någon is-bildning. Varför?

Ja, detta blev ju en lång litania, men jag hoppas på kommentarer från denna illustra församling?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic HZ25TKE Nordic avfrostning
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2021, 12:56:19 »
isbildning kan du få till +5 för att det är den temperatursänkning som skall ske igenom utedelen. (ibland även högre temp)
tittar man på olika fabrikats avfrostningsalogritmer så är det bitvis väldigt komplicerade funderingar och villkor där förutom temperaturer även tid för förra avfrostningen och tid sedan förra avfrostningen spelar roll.

två lika pumpar på samma ställe får över tiden samma avfrostningsschema
allt annat ger olika mönster.

Utloggad Hazzemick

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic HZ25TKE Nordic avfrostning
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2021, 22:19:16 »
Tack Elektroluxaren. Jag plöjde igenom HZ25TKE manualen och kunde då konstruera kurvorna nedan:




Jag är inte säker på att jag lyckades få med kurvorna.

Hazzemick

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic HZ25TKE Nordic avfrostning
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2021, 16:31:26 »
kurvorna är bra
men det förvånar att den inte kan ge max värme om utetempen är är högre än +7C? den sänker ju rejält då!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!