0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Klart att jag inte vill ha en slarvig installation men jag vill heller inte betala ett överpris, är trotts allt smålänning .Huset ligger 5 mil väster om kalmar och är egentligen redan från 1685 men vissa moderniteter har tillkommit under åren. Hur djupt ska borrhålet vara för att fungera?Varför vill du inte ha en nibe 1155?Är thermia bättre eller sämre än nibe?Jag är tacksam för all information jag kan få
Ska väl tilläggas att Nibes inverter (1155) är den som fått dåligt ryckte, 1145 som är en on/off är kvalitetsmässigt bättre.Jag förstår inte riktigt energibehovet? Är det 9-12 m3 ved + 18,6 -24,8 Mwh?
Thermia Diplomat Optimum G3 är gammal för köldmedium Typ R410A och sen finns inte att sälja senast år 2025.Nya finns bara en är Thermia Calibra Eco för köldmedium Typ R452B. https://www.thermia.se/varmepumpar/bergvarmepumpar-jordvarmepumpar/calibra-eco-bergvarmepump-jordvarmepump/Om du väljer bara 2 olika märken då väljs Thermia är bättre än Nibe som strular.
Kanske skrev lite luddigt. Mitt energi behov är 9-12m3 fastmeter ved vilket jag fick till 18600-24800kwh efter tagit bort pannans verkningsgrad.Jag tycker inte det är stor energiförbrukning trotts att de är en gammal timmer stuga i grund och botten.