Hej,
Jag installerade under hösten en F2120-12. Jag hade tidigare en monobloc (Sfinx) som värmde den ena tanken och som shuntades ut mot inne temp via in biv-fyrväsgshunt som vid behov spetsade från den andra tanken (två VV-slingor i den) med el-patron. Denna tank förvärmdes också av VP.
I dagsläget, med den nya installationen kör jag den ena tanken flytande mot ute temp. Shunten står helt öppen mot den tanken, som blandas av framledningspumpen (lågvarv når VP ej går). VV produceras på samma vis. Nu när utetempen ligger kring -10C är den extra uppvärmningen minimal. Med denna uppsättning spetsas aldrig framledningstempen. Funkar hittills utmärkt ned till -15C (har inte varit lägre än).
Om jag åker på långsemester aktiverar jag bara shunten med extra tillflöde mot tanken med el-patron om det behövs, så är huset "fryssäkrat".
I spetstanken sitter även en solslinga - så VV har jag "gratis" Maj-September.
Lång inledning...
Under sista kvartalet hade jag i genomsnitt 4 starter per dygn och varje gång gick pumpen knappt 5 timmar.
Nu efter nyår när kölden slagit till med dagar på -10 eller lägre, har jag i genomsnitt 3 starter per dygn och varje gång gick pumpen knappt 7 timmar.
Jag har efter en lång inledning egentligen bara två frågor till forumet:
1) Ser det ut som drifttiderna är bra, eller skall jag skruva pp något?
2) På samma bild i SMO:n (6/16) som man läser av tid till avfrostning etc, står det "skyddsläge kompr." - vad är det som händer när den går över på "Ja"?
Vad tycker ni?