Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny F2120-12 mot acktankar  (läst 711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Ny F2120-12 mot acktankar
« skrivet: 29 januari 2021, 11:15:43 »
Hej,

Jag installerade under hösten en F2120-12. Jag hade tidigare en monobloc (Sfinx) som värmde den ena tanken och som shuntades ut mot inne temp via in biv-fyrväsgshunt som vid behov spetsade från den andra tanken (två VV-slingor i den) med el-patron. Denna tank förvärmdes också av VP.
I dagsläget, med den nya installationen kör jag den ena tanken flytande mot ute temp. Shunten står helt öppen mot den tanken, som blandas av framledningspumpen (lågvarv når VP ej går). VV produceras på samma vis. Nu när utetempen ligger kring -10C är den extra uppvärmningen minimal. Med denna uppsättning spetsas aldrig framledningstempen. Funkar hittills utmärkt ned till -15C (har inte varit lägre än).
Om jag åker på långsemester aktiverar jag bara shunten med extra tillflöde mot tanken med el-patron om det behövs, så är huset "fryssäkrat".
I spetstanken sitter även en solslinga - så VV har jag "gratis" Maj-September.
LÃ¥ng inledning...

Under sista kvartalet hade jag i genomsnitt 4 starter per dygn och varje gång gick pumpen knappt 5 timmar.
Nu efter nyår när kölden slagit till med dagar på -10 eller lägre, har jag i genomsnitt 3 starter per dygn och varje gång gick pumpen knappt 7 timmar.

Jag har efter en lång inledning egentligen bara två frågor till forumet:

1) Ser det ut som drifttiderna är bra, eller skall jag skruva pp något?
2) På samma bild i SMO:n (6/16) som man läser av tid till avfrostning etc, står det "skyddsläge kompr." - vad är det som händer när den går över på "Ja"?

Vad tycker ni?

« Senast ändrad: 29 januari 2021, 14:14:21 av maos66 »
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny F2120-12 mot acktankar
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2021, 13:26:31 »
Absolut inget fel pÃ¥ dom drifttiderna, rör inget. Mina tider är i spektrum lika men jag har BV. Vad är tempen i tanken när VP stannar, den är dÃ¥ full av värme  och shunten ev inte är fullt öppen. Har lika med shunt ut till GV direkt ut frÃ¥n tank och full tank 750 L är stopp pÃ¥ VP, start när tanken är tom.  Sen det med fryskyddsläge  kompr. , fungerar allt för övrigt sÃ¥ skulle inte jag bry  mig 

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Ny F2120-12 mot acktankar
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2021, 14:16:53 »
Tack - I dagsläget går tanken mot kurva och jobbar mot gradminuter - så stopptemp är "flytande". Har testat över en natt och kört shunten mot innegivaren - men i det läget höjde jag kurvan med +5C - för att slippa onödig elspets.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!