0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Samt att där isen vart så ser de ut som gul olja/vätska
När jag tryckt på avfrostning via innedelen undrar om de är vid 5.16 så står det Nej, trycker till ja och den hoppar bara tillbaka till Nej. Men när jag manuellt tryckt igång på utedelen så har de stått Avfrostning på innedelen.
Har beställt att någon ska komma hem och kolla, man bävar för att de kan vara köldmedelläckage. Där isen suttit ser de ut som en gul olja ish, har även sett de påVäggarna på insidan vid kompressordelen. Men de sitter som snarare fast och känns som gammal lim. Går inte att skrapa bort ens. Är köldmedel gult?Om de är så att de är problem med fyrvägsventilen så hopps man att serviceteknikerna kan kolla det, eller går det att kolla själv på något sätt?När jag tryckt på avfrostning via innedelen undrar om de är vid 5.16 så står det Nej, trycker till ja och den hoppar bara tillbaka till Nej. Men när jag manuellt tryckt igång på utedelen så har de stått Avfrostning på innedelen.De jobbiga om de inte går att laga så måste man väl byta utedel och per automatik byta innedel 😩 typ 100 papp. Då är ju frågan om de inte är lika bra att borra även om de är dyrare. För 100k var 10:e år känns som en dålig investering 😞
Aha, mysko...Men detta tyder på att det är nått mer innerdelens styrkort som kanske krånglar också?Detta borde vara exakt samma sak.
Tycker det ser bra ut ännu. Men få maskinen tätad och påfylld så den håller längre. Allt går att laga billigare än hela systembytet.Ställ avfrostningen lite tätare. Tex sänk tiden till 40 min om den är på 45 min, tillfälligt.https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-luftvatten/fighter-2020-8kw-064008.htmlMassvis delar finns. 8 kW-kompressorn verkar inte listad, men går säkert hitta någon annanstans den dagen.Kontrollera spänningen till 4-vägaren så inte det reläet börjar bli dåligt. (Reläkortet).Har du en 10 kW så finns kompressor direkt, intresserad tekniker kan konvertera utan att blinka. Så nej, ingen anledning att förtidspensionera vid första krånglet.
Gallret bakom förångaren är egentligen ett transportskydd, brukar sitta med ett fåtal skruvar. Det kunda vara ide att ta bort det här gallret som man oftas brukar göra. Annars är det lätt hänt att det bygger upp en ”armerad” isvägg i gallret som avfrostningen inte rår på.