0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För mig är detta grekiska, tyvärr, men tack som fan👍Hur optimerar jag , är det nån firma.som.kommer hit.å gör något?Jag har läst så.mkt om värme kurvor å alla.inställningsr hit å Dit med blir bara mer å.mer förvirrad.
Pratade med en arbetskamrat och han hade oxå över 100kWh i dygnsförbrukning för sina ca 178m² med tre småbarn häromdagen när det va kallt.24-25°C inne det kostar lite extra.Hur såg förbrukningen ut innan värmepumpsinstallationen?Vi hade i fredags 15/1 en dygnsförbrukning på 50kWh och det var närmare -15°C på morgonen. Men det va kortvarigt nu är förbrukning nere på normala 30kWh per dygn.
Grekiskan betyder egentligen att värmepumpen blir mindre desto kallare det blir. Till slut blir den för liten.Samtidigt drar huset mer energi med lägre utomhustemperatur.Tillslut möts det hela och huset börjar svalna. Borde hända senast vid -15 utan aktiverad elpatron.Andra delen av grekiskan är att oavsett väder så kan värmepumpen aldrig dra med än 65 kW per dygn, det är "fullgas".Det finns firmor och duktiga rörmockare som kan optimera. Perfekt nu när det är kallt ute.---Att 50 kW om dagen skulle kunna vara hushållsel kan jag inte hålla med om. Det motsvarar 18250 kW per år. Sommarförbrukningen är en bra pekpinne på vad hushållselen är, om man haft appen igång under sommaren eller via elbolagets inloggning.Det måste vara något som är fel. Inget gammalt element som står på någonstans? Större mängder elektrisk golvvärme?
Att 50 kW om dagen skulle kunna vara hushållsel kan jag inte hålla med om. Det motsvarar 18250 kW per år. Sommarförbrukningen är en bra pekpinne på vad hushållselen är, om man haft appen igång under sommaren eller via elbolagets inloggning.Det måste vara något som är fel. Inget gammalt element som står på någonstans? Större mängder elektrisk golvvärme?