Hej!
Jo, måste säga jag är riktigt nöjd ändå. Har 125 m2 o har klarat uppvärmningen med enbart pumpen utom kanske 3-4 dagar sen mer än ett år tillbaka. Har tvåglasfönster o hus från 74.
Satte in pumpen i Januari 2005, på ett år efter det hade jag gjort av med cirka 10.500 kWh totalt. Nu ligger man nog en 5-800 på plus i.o.m den kalla vintern, men det är ju från en planerad förbrukning av 10.500.
Kanske ska säga jag bor i SMÅLAND inte långt från havet. = hög fuktighet.
Det är klart, har det varit -20 på natten så har tempen varit kanske 18-20 på morgonen, men det har den jobbat ikapp på dagen, och Ja, vi har alltid 24 eller 25 inställt, vid 24 grader precis vid pumpen är det 22 i sovrummet längst bort. Har faktiskt aldrig märkt om pumpen har stoppat (borde ju varit kallare än -20 någon natt), en gång då jag inte var hemma var det väldigt kallt på morgonen, då satte frugan igång alla element på huvudbrytaren. Den hade säkert stoppat då.
Det var nog nu i februari, tror det var -22 på natten.
Jo. ställer man in den på 24 så håller den 23-
24-25 hela tiden. -det gäller i vardagsrummet där pumpen (fjärren) sitter, övervåningen samt rummen längre bort tappar cirka 1 grad / 5m.
Jag köpte denna för att den sparar mest enligt R&R. Andra egenskaper är inte så viktiga för mig iallafall. Och sparat har den gjort. Grannarna (likadana hus) verkar ha alla radiatorer lite lite nedskruvade (fast ändå på), samt pumpen inställd på 21-22, jag har min på 24-25 o huvudbrytaren off till elementen. Men så har jag ju den största ishögen. (samt den högst brummande utedelen)
Den sköter sitt, att värma huset o tjäna pengar åt mig.
Förra januari, februari, mars höll den 24 perfekt, fast då var det ju inte alls så kallt som i år.
En 124 låter ju väldigt intressant, men om man väljer en sån efter ett år eller en 123 nu så vore svaret lätt.
Jag kan nog säga jag tycker den är helt ok.
Innedelen är väl inte så väldigt vacker att se på (123), men bara den går bra....
/Hjalle