0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Yes, äntligen någon mer delaktig!Jag tror inte jag gjort fel mer än bara för mycket knäpptank i arbetstankarna, där blev det inte rätt. Jag vill flytta upp den till övre sidouttaget istället. Det avståndet är knäppfunktionen, som behöver vara knappt nämnvärd med dessa enorma tankar.Sen ska det bli kanske 900 liter för cirkulationspumpen att arbeta med när pumpen står stilla.Sen förlängning ut i förvärmningstanken, bara när värmepumpen går och då 1400 liter att arbeta på som vattnet får kyla ner, som är returtempererat.Annars tycker jag förslaget blev så som jag ville för att fråga om det var så han tänkte så alla kan diskutera från samma bild.
Båda funkar, men det blir bättre skiktning om de får lov att vara parallella, därför gjorde jag så.
Ja, du får lugnare flöde till tanken som i sin tur gör att utblandningen blir mindre.Kör du ett delta på 8° så blir det endast 0,1 l/s till varje tank. Till raddarna blir det 0,08 l/s från varje tank. (3 arbetstankar)
Hur är det med växling VV -Värme, är det en växelventil som ska skifta mellan VV och värme, ser så ut på schemat, det kommer att ta lång tid att värma på tankarna , mycket vatten som ska värmas.
Bara undrar lite , din ritning säger ett rör till VV-tankar och ett rör till Värmetankar, har du en hetgasväxlare då och ingen VVB i VP, fabrikar och typ på VP tack. Tar du in värmen från värmetankarna med separat shunt då och inte direkt från VP, samlar bara värme i dom, Din VP går då som en ON/OFF modell då.
Finns det någon nackdel med parallella tankar?
Det är väl det bästa alternativet, då du får ut den temperatur som lämnar värmepumpen snabbt mot radiatorsystem.Du kan dessutom enkelt stänga av en eller två arbetstankar om det skulle behövas.
Varför ha flera tankar det borde räcka bra med 1st 500 liters som arbetstank och som förvärmer vv och sen 1st ytterligare tank som slutvärmer vv via slinga om det inte är tänkt att koppla vedpanna eller liknande mot samma tankar.