0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Via förvärmning i slinga är det ingen risk pga hög omsättning. Så "säger man" i alla fall. Nedre slingan blir i kanske aldrig över 50 grader någon gång över produktens livslängd. Produkterna har funnits länge på marknaden så därför borde inte problemet finnas i verkligheten.
Det beror på hur tappvattenanvändningen ser ut och inställningarna. Endast påfyllning mellan 21:00-05:00 känns bra om möjligt, timprisalgoritmerna verkar krångla oftare än fungera för alla tillverkare har jag fått en känsla av.(Ungefär temperaturskillnad före och efter påfyllning) * (förenklad siffra för kilowatt per liter) * (hur många påverkade liter) = effekt(44-30) * 1,163 * 500 = 8,14 kWhEn timme kanske på en 10 kWh pump att fylla på. (8,45 kW vid 0°C Brine, 45 grader ur pumpen).Sen beror det på tankens isolering hur lång tid som krävs för att det ska kallna under börvärde och hur långt ner topptemperaturen får lov att sjunka. Värmer du 2-3 grader extra så behöver du kanske inte fylla på dagtid.En Nibe kan påbörja och avsluta en varmvattenpåfyllning utan att bli klar på första tillåtna tiden, för att huset inte ska kallna utan arbetstank.
Blir det bara lite svalare så borde väl en modern blandare justera upp temperaturen lite?Fast det är jobbigt om man inte blir nöjd. Men då kan jag värma upp andra tanken också.
I vilken ordning är det bäst att ställa förvärmningstanken?Först för högst förvärmning?Sist för lägst retur till pannan?Mitten? Stör värmen minst?
Ja, det hade varit fint om den laddar bara på kväll/natt.Är det räknat på att vi använder 500liter vatten eller tankens temperatur?
Inte säker på vilken vätska som följs här.Vilka tankar vill du ha hem? Ena med slinga eller båda med slinga? Antal av varje?
Det är räknat på en uppskattning från 44 grader i toppen och 30 grader i botten. Jag gjorde ett överslag och antog att det var 500 liter som skulle öka 14 grader i temperatur. Pga skiktningens form är det svårt att säga hur mycket det faktiskt är. Övre skiktningen behöver bara höjas några grader och den undre skiktningen behöver höjas många fler grader. Så när tanken är påfylld blir det kanske 47/45 i temperatur.Nackdelen med en tank som inte har tappvatten i slingan är sämre verkningsgrad vid laddningen. Du måste överskjuta temperaturen något och tappar COP. Med slingtank slipper värmepumpen anstränga sig. Men man får "förlusten" i kallare kranen istället.Det finns ännu en variant. Värmevatten i majoriteten av tanken med en nedsänkt beredare inuti. Långsammare återhämtning men bra tapptemperatur.
Det låter rimligt.Så det här borde vara bästa sättet för mig?En kombitank med halva som beredare och halva radiator?
2 volymtankar och 2 kombitankar.En kombitank som beredare. Den andra som förvärme/acumulatortank med dom övriga 2.Kyler jag varmaste tanken då bergvärmepumpen står still finns väl risk att jag lurar fram en start?Kyler jag sista tanken (returen) så ökar väl COP då pumpen jobbar nästa gång?
Det beror på var givaren sitter som aktiverar start. Sitter den strax under utgående ledning så hinner pumpen fylla på innan det är slut (knäppning). Oh, intressant. Jag ritade lite för att föreställa mig hur det skulle kunna se ut.Något sånt här du tänker dig?COP ökar med superkyld retur. Men retur + DeltaT riskerar gå till något oanvändbart i temperaturväg. Bypass eller ett andra varv i tanken. COP borde bli ungefär samma som om man bara tittade på krävd framledning.Utmaningen ligger i att retur + deltaT ska bli 1-2 grader över tänkt framledning utan att köra tanken flera varv. Sen ska det hålla sig så i alla cykler framöver.Varmvattnets retur är inga bekymmer, den kan köra tanken två varv om det skulle behövas.Det här påminner lite mer om en solfångaranläggning, CO2 eller lägenhetshus.Men samtidigt ett entusiastpannrum där man vill experimentera med vattenlagring.Jag tror inte det finns någon ekonomisk vinst i att ha annat än en av varje tank. Tankarna ska ju betala av sig.
.................Besparingen behöver inte vara så stor för att det ska löna sig. Runt 100 kr per år i billigare el så är jag nöjd.
Tänkte att jag sätter radiator fram i toppen på första tanken.Framledning från vp en liten bit under.Besparingen behöver inte vara så stor för att det ska löna sig. Runt 100 kr per år i billigare el så är jag nöjd.
Det var många och långa trådar för så små krav, det raderar ju elbolagen med ett pennstreck på ändrade taxor.
Ett betydligt bättre system.Föreslår att du stänger av tillskott, då den lätt triggas om/när utetempen sjunker snabbt.Föreslår även en shunt eller rumstermostat som stänger ner t.ex cirkpumpen eller en växelventil vid övertemp t.ex. en solig dag i april när nattens minusgrader övergår till solinstrålning och sju plusgrader.
Nja Berggren, nu får du bakläxa på systemlösningen. Du har ju designat den som volymförstoring istället för arbetstank d.v.s. den är tvårrörskopplad istället för fyrrörskopplad.Systemet får endast flöde på den övre delen på de två första tankarna, samt förvärmningstanken tillsammans typ 600 liter.
DeltaT bestäms av värmepumpens effekt och flöde, och flödet är beräknat då kondensorn ger bäst effekt.Du nämner att superkyld retur och deltaT med en temperaturskillnad på 14° mellan topp och botten. Det funkar inte riktigt så med värmepump.
Det är en lösning att fundera på. Givaren sitter väl på framledning radiator strax efter tanken?
Tank 1 och 2 blev väl parallellkopplad?Jag tänkte att det går från botten till topp mellan tankarna.
Tänkte att jag sätter radiator fram i toppen på första tanken.Framledning från vp en liten bit under.
Retur till vp i botten på sista tanken.Kanske bäst att sätta radiator retur på samma plats?
Besparingen behöver inte vara så stor för att det ska löna sig. Runt 100 kr per år i billigare el så är jag nöjd.
Yes, äntligen någon mer delaktig!Jag tror inte jag gjort fel mer än bara för mycket knäpptank i arbetstankarna, där blev det inte rätt. Jag vill flytta upp den till övre sidouttaget istället. Det avståndet är knäppfunktionen, som behöver vara knappt nämnvärd med dessa enorma tankar.Sen ska det bli kanske 900 liter för cirkulationspumpen att arbeta med när pumpen står stilla.Sen förlängning ut i förvärmningstanken, bara när värmepumpen går och då 1400 liter att arbeta på som vattnet får kyla ner, som är returtempererat.Annars tycker jag förslaget blev så som jag ville för att fråga om det var så han tänkte så alla kan diskutera från samma bild.