0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker om dina fria idéer.Jag har kortvarigt tänkt på om man inte kan kasta ut kompressordelen från 410P och koppla en utedel till FLVP till hetgasslingan som sitter i tanken på 410P så blir den en splitmaskin. Men allt runt omkring blir inte bra. Man vet ju inte ens vad för effekt det är på slingan. Sen varierar avkylningen väldigt mycket. Sen ska styrningen på utedelen manipuleras... nej. Din vätskevariant är bra men det kommer sluta med massa arbetstid.Idén med suga varmluft och stoppa in i tilluftskretsen bör funka bra. Du bör kunna inkräkta både före och efter fläkten. Släpper du på luften före så kan du se sammanlagd tilluftstemperatur. Nackdelen är att flödet i tilluftsdonen behöver öka lika mycket som det suger ovan värmepumpen. Det kanske skapar oväsen. Flödet från utehuven måste vara samma som innan.Jag håller inte med med om att tilluftsbatteriet är omöjligt att ställa in. Det tar lite tid bara. Min ligger alltid på +- 1.5 grader från 19 grader.Den är 120 grader utskruvad från botten. Ett litet "klick" med insexnyckeln kan ge flera graders skillnad.Att ha rätt tilluftstemperatur är viktigt för att luften inte ska skikta sig och luften i huset ska bli dålig. Det kan bli svårt att hålla stabiltemperatur med nedställd tilluftsvärmare och samtidigt förlita sig på att frånluftsvärmepumpen är stabil i temperaturen.---Det jag hade gjort var sänka elementen via termostaterna till rätt innetemperatur. Vissa termostater bör vara defekta. Men man kan ju byta plats på dem och sätta de trasiga där de inte behöver strypas.Sedan flytta rumsgivaren till värmepumpen. Ta ur känselkroppen (givaren) och stoppa in i ventilationskanalen upp till höger in mot väggen ovan pumpen (frånluft). Då får du ett medelvärde av hela husets rumtemperatur. Övriga delen av givaren behöver också vara inkopplad alternativt ersätt med resistor på plinten. I mitt fall behöver rumsgivaren vara 1.5 grader över rumstemperatur för att rumstemperaturen ska bli rätt. Inställt värde syns i kanal 15 och 16 om jag minns rätt.Nu, finjustera tilluftsvärmaren så bra det bara går. Det tar tid innan det stabiliserar sig. Många återbesök efter 15 min intervall.
Det låga luftflödet i tilluften från 410P räcker inte alls för att värma ett rum, det är bara för komfortvärme så att man slipper eventuellt kalldrag från friskluftsventiler i ytterväggarna. Måste finnas radiatorer eller golvvärme som värmer. Med en luftluftvärmepump i huset så sätter man ner termostaten till dessa till t.ex. 15 grader i alla rum dit värmen från luftluftvärmepumpen når. Kanske blir 23 grader i hallen där innerdelen sitter och 21 grader en bit bort i vardagsrummet.Till 410P hade det varit bra att kunna docka en mindre luftvattenvärmepump. Mitsubishi hade en frånluftsbooster som de kallade den men tyvärr utgick den ur sortimentet.