Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gurglande ljud från en XRH25  (läst 2532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad furuboda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gurglande ljud från en XRH25
« skrivet: 06 januari 2021, 13:22:34 »
I våras ersatte vi vår gamla IVT-värmepump med en Daikin XRH25. Tyvärr så hör vi ett gurglande ljud från pumpen som återkommer regelbundet och då inomhusdelen sitter i sovrummet blir det extra irriterande. Installatören skriver ” Det mindre gurglande ljud ni hör finns på denna modell/konstruktion XRH ” och ” Det kan man inte göra något åt”. Jag skriver här och hoppas att han har fel i just denna fråga och hoppas att det finns något att göra åt ljudet då inomhusdelen sitter i sovrummet. Är det någon som har råkat ut för detta och har en lösning eller har tips på hur detta kan avhjälpas?

Utloggad Stereotypen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gurglande ljud från en XRH25
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2021, 20:04:59 »
Finns möjlighet att du kan länka till en upplagd ljudfil?
Att beskriva ett ljud är svårt.
Har en XRH30 och har inte hört detta ljud.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Gurglande ljud från en XRH25
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2021, 21:49:28 »
Kort rördragning ut-innedel? Mer än 3 meter är rekommendationen. Finns en tråd sedan tidigare om just detta.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gurglande ljud från en XRH25
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2021, 22:19:15 »
"Oljefälla" kanske, https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65443.msg761057#msg761057.
Jag hade över 3 meter men det fanns ändå lite "porlande/gurglande".
Utedel satt högre än innedel, inte mycket men ca 40 cm kanske.
« Senast ändrad: 06 januari 2021, 22:21:12 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad furuboda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gurglande ljud från en XRH25
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2021, 08:59:06 »
Här kommer en länk till en ljudfil: . Svårt att spela in ljudet med efter några sekunder hörs det ganska tydligt. Det är ca 2m rördragning mellan ute- och inneenheten men jag har sett i andra forum att 3m inte gäller för nyare modeller men vet inte om det stämmer. Uteenheten sitter ca 1,5m lägre än inomhusenheten.

Utloggad furuboda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gurglande ljud från en XRH25
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2021, 09:05:30 »
"Oljefälla" kanske, https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65443.msg761057#msg761057.
Jag hade över 3 meter men det fanns ändå lite "porlande/gurglande".
Utedel satt högre än innedel, inte mycket men ca 40 cm kanske.

Om jag tolkade det rätt så behövs oljefälla när utedelen monteras högre än innedelen? I mitt fall sitter utedelen ca 1,5m under innedelen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gurglande ljud från en XRH25
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2021, 11:10:09 »
Här kommer en länk till en ljudfil: . Svårt att spela in ljudet med efter några sekunder hörs det ganska tydligt. Det är ca 2m rördragning mellan ute- och inneenheten men jag har sett i andra forum att 3m inte gäller för nyare modeller men vet inte om det stämmer. Uteenheten sitter ca 1,5m lägre än inomhusenheten.

Stod du vid utomhus eller inomhusenheten när ljudet spelades in ?
Vilka driftsinställningar (temperatur/fläkthastighet) ?
Vad heter inomhusenheten ?

D

Utloggad furuboda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gurglande ljud från en XRH25
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2021, 11:19:46 »
Stod du vid utomhus eller inomhusenheten när ljudet spelades in ?
Vilka driftsinställningar (temperatur/fläkthastighet) ?
Vad heter inomhusenheten ?

D

Nu när du ställer frågan blev jag osäker på var den spelades in. Har laddat upp en ny ljudfil som jag är säker på spelades in inomhus (den första valdes för att ljudet var tydligast men det blir inte rätt om inspelningen kommer från fel enhet): . Luftvärmepumpen sitter i sommarstugan och jag är väldigt säker på att den var inställd på uppvärming, 20 grader och låg fläkthastighet. Återkommer med vad inomhusenheten heter.

Modellbeteckningen på inomhusenheten är FTXTP25K3V1B
« Senast ändrad: 07 januari 2021, 11:24:28 av furuboda »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gurglande ljud från en XRH25
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2021, 16:35:23 »
Om du "tvingar" maskinen att värme med begränsat luftflöde så kan du få ljud i köldmediekretsen pga hög hetgas och varm växlare på inomhusenheten.
Prova att tillåta en högre hastighet på din inomhusenhet genom att ställa om till Autofläkt eller typ 3-4 i fläkthastighet och se om det blir annat ljud på maskinen.
Maskinen kommer automatiskt sänka fläkthastigheten om den inte behöver flåsa på så var inte rädd att detta innebär automatiskt ett högre ljud i huset.

Mvh
D

Utloggad furuboda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gurglande ljud från en XRH25
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2021, 16:57:20 »
Om du "tvingar" maskinen att värme med begränsat luftflöde så kan du få ljud i köldmediekretsen pga hög hetgas och varm växlare på inomhusenheten.
Prova att tillåta en högre hastighet på din inomhusenhet genom att ställa om till Autofläkt eller typ 3-4 i fläkthastighet och se om det blir annat ljud på maskinen.
Maskinen kommer automatiskt sänka fläkthastigheten om den inte behöver flåsa på så var inte rädd att detta innebär automatiskt ett högre ljud i huset.

Mvh
D

Vi märker ingen skillnad i det "gurglande" ljudet när vi kör på olika inställningar. Anledningen att vi körde med låg fläkthastighet var för att den inställd på tyst läge (på natten). Vi har kört den på normal fläkthastighet (oklart om jag kommer ihåg terminologin rätt - pumpen sitter i sommarstugan och jag är inte på plats just nu) och då har ljudet varit lika tydligt. När jag är på plats nästa gång kan jag testa att skruva upp fläkten och se om det gör någon skillnad men det är inget vi tänkt på när vi testat med olika inställningar tidigare.

Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Gurglande ljud från en XRH25
« Svar #10 skrivet: 12 juli 2021, 16:32:09 »
Jag har precis samma gurglande ljud från mina XRH40 utedelar när det är "varmt" ute och kompressor går på extremt låga minvarvtal vid värmedrift. Det hörs inget i innedelarna men då är det 6-8m mellan innedel och utedel. Du har extremt kort avstånd mellan enheterna så därför fortplantar sig ljudet lätt och hörs därför i din innedel, tänker jag. Jag hade precis samma sak på mina tidigare Panasonic HE9 maskiner.  Ena pumpen har samma höjd lellan innedel/utedel och den andra pumpen har innedel ca 2 m över utedel. Ljudet tycks ha lättare att uppstå på pumpen som har innedel och utedel som ligger på samma höjd.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!