0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag installerade min VP (Greenline C7) 2002 ställde leverantören (IVT center) in den så att den startade 30-35 ggr/dygn upptäckte jag efter flera år när jag skaffade en temperaturlogger. För att få ner antal starter per dygn gjorde jag det väldigt enkelt för mig genom att öka värmekurvans kopplingsdifferens (1.4 i manöverpanelen) från original 5 grader till 10 grader. Så nu startar den runt 17 ggr/dygn utan några egentliga nackdelar. Faktiskt fick jag en fördel också när det blir riktigt kallt ute.Jag gjorde likadant med vattentemperaturen för att få ner antal starter på sommaren. Då fick jag dock sänka vattentemperaturen en aning (2.3) för pumpen började lösa ut på "Pressostat hög" (har jag för mig det var)
Blev nyfiken på hur länge pumpen gått och displayen säger 24.85k timmar sedan 2008. På 12-13 år går det väl grovt räknat 110k timmar så pumpen har gått ungefär 22% av den tiden. 22% av tiden på ett dygn (typ 5-6h) låter helt klart lite men jag har säkert räknat fel.
Den vänder räkneverket vid 32 768 timmar, så det är nog mer troligt att du har 40 600 timmars drift.
Nej berisen, några temperaturvariationer inne märker vi inte av. Hus är i allmänhet så "tröga" att värma upp och kyla ner så innetemperaturen hinner inte ändras på den korta tid vi pratar om här.Det blir förstås större temperaturvariationer i elementrören som skulle kunna resultera i knäppningar i värmesystemet om man har otur. Dvs något rör "ligger mot" någonstans och rör sig när det blir varmare och kallare. Vi märker dock inget sådant. Ökar man temp.diffen från 5 grader till 10 grader blir ju elementvattnet 2,5 grader varmare innan pumpen slår av vilket resulterar i att den går över till kontinuerlig drift tidigare när det blir så kallt ute att pumpen ligger på sin maxkapacitet. Så när man når pumpens maxkapacitet blir det litet varmare inne. Det tycker jag dock är bara bra för då har man litet marginal mot att innetemperaturen sjunker om utetemperaturen blir kallare än vad pumpen egentligen klarar av. Så tex börjar min pump gå över till kontinuerlig drift vid runt -10 grader ute men det kan bli upp till -15 grader under tex ett dygn utan att det blir "för kallt" inne. Till saken hör att jag alltid har elkassetten avstängd så den går aldrig in och stöttar när VPn inte orkar med.