Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pumpenergi  (läst 2453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Pumpenergi
« skrivet: 02 december 2020, 20:32:24 »
Visste inte vart jag skulle lägga tråden! :)

Men har för mig att det finns/funnits några enstaka anläggningar där vatten pumpats upp på högre höjder för att fungera som ett slags batteri när det behövts!
Förslagsvis har vattnet pumpats upp när elbehovet har varit som lägst!

Finns det mindre Off grind anläggningar? Likt detta undrar vetgirig 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Pumpenergi
« Svar #1 skrivet: 02 december 2020, 20:43:29 »
Har sett något där man arbetar med en insjö på en kulle som magasin. Allt man kan bygga själv innehåller inte nog med lägesenergi, sen slutade jag kolla på det.
Tycker det är spännande ändå.

Försökte googla fram det jag tänkte på, hittade någon annat som känns ganska perfekt miljömässigt:
https://www.nyteknik.se/premium/har-lagras-energi-motsvarande-150-000-teslabatterier-6973400
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Pumpenergi
« Svar #2 skrivet: 02 december 2020, 20:45:58 »
Bosätt dig vid havet så fixar månen jobbet åt dig, tidvatten! Vill du spara undan energin så gör en damm som månen fyller....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpenergi
« Svar #3 skrivet: 02 december 2020, 21:10:08 »
Om jag inte har uppfattat fel så gör det på kanarieöarna, pumpar upp på natten och släpper på dagen

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpenergi
« Svar #4 skrivet: 02 december 2020, 21:20:51 »
Tyvärr är det långt ifrån havet o ebb o flod. Men det finns en kulle på min mark som höjer sig ca 40-50 över dammen som finnes! Saknar dock ett uppfodrande verk såsom ett vindkraftverk osv..... a:gl

Bara lösa nyfikna funderingar .,;- Vet inte ens hur man skulle räkna ut flödet ifrån en högre källa som släpper ut energin/vattnet.... :o
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpenergi
« Svar #5 skrivet: 03 december 2020, 08:17:01 »
Hittade nåt liknande med det du efterfrågar här: https://www.pumpedhydro.se/
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Pumpenergi
« Svar #6 skrivet: 03 december 2020, 09:58:18 »
Det har funnits ett par pumpkraftverk i Sverige. Dels Sillre, byggt på 1930-talet och dels Juktan, byggt på 1960-talet. Inget av dem har kört pumpning sedan 1970-talet, i Juktan lär pumpmöjligheten finnas kvar men i Sillre togs den bort vid en renovering i slutet av 1980-talet.

Det gäller verkligen att ha tumme med vattendomstolen om man ska få tillstånd till ett sådant projekt, och man får vara beredd på att verkningsgraden blir rätt dålig. I stor skala lönade sig pumpkraftverken bara på den tid då energiförbrukningen på landets elnät var mycket låg på helger och nätter, och vattenregleringen var dåligt utbyggd så att många vattenkraftverk fick spilla förbi vatten under låglasttid. Då kunde man få energi så gott som gratis nattetid för att köra pumpning i pumpkraftverken och sedan sälja energin till bra pris under arbetstid nästa dag.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpenergi
« Svar #7 skrivet: 03 december 2020, 15:28:12 »
Danskarna skulle behöva ett rejält pumpkraftverk, men det landet är ju för platt för att kunna bygga nått liknande.
Tänk dig själv att kunna largra energi och samtidigt få pengar för det.
Det händer även i Sverige att energipriserna kan bli negativa av allt överskott, då skulle man ha ett pumpkraftverk.  8)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpenergi
« Svar #8 skrivet: 03 december 2020, 17:22:53 »
Någon här som är lite flink i fingrarna o har huvudet på skaft på att räkna :)
på ett exempel?

Exemplet som följer.

Förutsättningar damm befintlig ca 800 kubik vatten när den är fylld.
Dammen befinner sig i den nedre nivån.
Högsta höjden i närheten ligger uppskattningsvis 40 meter högre. Har för tillfället ingen damm eller resorvar/vattentorn där. Avstånd sidledes ca 200-250 meter.

Min fundering gäller om hur mkt en turbin skulle kunna ge per tex kubikmeter med dessa givna förutsättningar! O finns det vettiga småskaliga turbiner/generatorer (billiga) som skulle fungera? Platsen är bra ur vindsynpunkt då det ofta blåser o ligger högt därav mina tankar om vindkraft.

Dessa tankar o funderingar är troligtvis bara drömmar för att kunna koppla bort sig ifrån Ellevios monopol ;) Söker alltså en slags Off grid lösning tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpenergi
« Svar #9 skrivet: 03 december 2020, 19:51:09 »
En form av präriesnurra är inte fel. Sen vad har du tänkt att göra med ev EL som du skulle få, inte hur mycket nu bara förbrukning av dito

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpenergi
« Svar #10 skrivet: 03 december 2020, 20:10:19 »
Lägesenergin (MGH) = 800 000x9.81x40= 313920 kJ = 87 kWh
Du kanske får ut 50% verkningsgrad så det räcker väl för att hålla huset med energi under ett dygn ungefär?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpenergi
« Svar #11 skrivet: 03 december 2020, 20:39:48 »
Tack  tummenupp för uträkningen!

Präriesnurror är intressanta men vet inte om de klarar av pumphöjden?
Som sagt bara lösa tankar om kunna koppla bort sig från nätet 8)
Skulle kunna tänka mig en mindre batteribank som komplement. Ett annat bekymmer är väl också vårat klimat med frysgrader som ställer till det? En annan viktig aspekt är ju kostnaderna att färdigställa det hela....
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpenergi
« Svar #12 skrivet: 03 december 2020, 20:56:06 »
Koppla bort dig från nätet blir nog svårt, sitter di ett passivhus ?  Däremot om du har en tank eller tankar, så en snurra med en patron i en tank, är det  blåsigt så ger den vad den orkar med , har ingen betydelse vad den ger bara den ger något och kanske dygnet runt för det mesta i sydligare delen av landet. Det finns patroner för 12VDC/24VDC/230VAC . Ska själv sätta en bygglovsfri snurra och koppla till en tank ger den 50W så blir det 1,2 kw dygnet, det  värmer ju i.a.f lite gratis.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpenergi
« Svar #13 skrivet: 03 december 2020, 21:11:57 »
Tyvärr inget passivhus! Gammalt hederligt timmerhus tummenupp Med självdrag o allt.

Grannen min har en gammal militär fackverksmast 13 meter som vi spånat om att sätta upp. Tanken har varit sätta upp ett Savonius snurra. Taskig verkningsgrad men tycks vara ganska stryktåligt?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpenergi
« Svar #14 skrivet: 04 december 2020, 07:00:32 »
Med ett gammalt hus så är ju energibehovet för värme stort, kanske en vedpanna med sterlingmotor som ger 1 kW effekt kombinerat med solceller och batteribank.
http://sunnytek.se/fixarsidan-for-den-som/ved-och-flisteknik/ved-panna-med-stirling/
En dieselgenerator som backup. (Som kan köras på biodiesel)?


Vindkraft tror jag inte alls på, de små snurror du har råd med ger mer eller mindre inget alls, då är solceller nog bättre.
Har du ett rejält dieselelverk så behöver du inte köra det så länge för att ladda batteribanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!