0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inte relaterat till aktuellt problem, men har du kollat/bytt kamkedjan på den där? Det är ju en tidsinställd bomb på de där.
VAG's rosafärgade longlifeglykol brukar lämna spår av färgämnet efter sig på ställen där det läcker. Var misstänksam mot termostathus, slangnipplar mm av plast, de kan antingen spricka eller bli skeva så det börjar läcka vid plana flänsförband.Personer med bra luktsinne kan vara till användning för att kolla om det luktar glykol t ex någonstans i motorrummet eller om luften som har passerat värmepaketet.
Ett bra sätt för att finna läckor är att tryckprova kylsystemet. Pumpa upp ett tryck på 1-1,5 bar och se om manometern sjunker, vilket indikerar att det finns läckage. Sedan gäller det bara att se var det läcker.
AC-kompressorn har ingenting med motorns vätskekylning och glykolen att göra, så den kan man utesluta ur felsökningen.
Inte helt ! Ett generellt svar för jag kan inte VWś konstruktioner….Med AC får motorn jobba hårdare och blir varmare, därför har bilar med AC ofta en extrafläkt som startar vid högre temperaturer, kan också lösas med en extra stor fläkt som styrs med olika hastigheter beroende på temperatur. Då med ett tillhörande styrdon. Så AC tipset är relevant.
Även om motorn får jobba lite hårdare med AC-kompressorn igång så ska det ju inte försvinna kylvätska. Försvinner det kylvätska så har man ett läckage.
Fläkten brukar gå hela tiden med ac på i alla fall när man står still svårt veta när man kör men gissar den går då också.