0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Nu har jag har jag startat up Propanus. Här kommer lite data. Tyvärr är det 15 C ute. Vatten 35-30.8CVattenflödet 1,38m3/hCOP ganska oinressant. Ingen värmer hus vid 15C ute.
Spännande bygge, kan du berätta mer om det? Är det egentutvecklad styrning? Är det DC?-Kompressor?
Är alla inverterkompressorer BLDC? Eller är det synkronmotorer? Hur är verkningsgraden i en BLDC jämfört med en asynkronmotordriven kompressor?
Är du nöjd med hur allt blev eller skulle du vilja förändra något?Är sugen på lära mig kylteknik, R290 utanför huset är ju inget olagligt så..Har bara 11500 timmar på min F2025 så det är väl långt kvar till ras och kommande 404A-problematiken.Om jag är nöjd? Jag är chockad inte bara nöjd. Just nu har jag COP 4.06 A2 / W35-30 se bilagan. Altså 2C ute (inte + 7C) och vatten ut 35 och return 30C. .Det här är ingen bluff. Detta kan ses på bilden i bilagan. Om Daikin slog det med 17% skulle COP vara 4,75 för (A2 / 35-30) och det är helt omöjligt. Titta på discharge temp. Det är endast 46C och det är långt till gränsen (120C.). Man kanske kan värma upp varnvatten upp till 75C innan man börjar nå limit 120C på kompressor.Hur är det möjligt att de stora svenska LLVP tillverkare kör inte med propan?? De älskar ju monoblok!!(Jag själv tycker att det är idiotisk med monoblok. Men för propan har man ingen annan val och därför blir det ett undantag.)
Om jag är nöjd? Jag är chockad inte bara nöjd. Just nu har jag COP 4.06 A2 / W35-30 se bilagan. Alltså 2C ute (inte + 7C) och vatten ut 35 och return 30C. .Det här är ingen bluff. Detta kan ses på bilden i bilagan. Om Daikin slog det med 17% skulle COP vara 4,75 för (A2 / 35-30) och det är helt omöjligt. Titta på discharge temp. Det är endast 46C och det är långt till gränsen (120C.). Man kanske kan värma upp varnvatten upp till 75C innan man börjar nå limit 120C på kompressor.Hur är det möjligt att de stora svenska LVVP tillverkare kör inte med propan?? De älskar ju monoblok!!(Jag själv tycker att det är idiotisk med monoblok. Men för propan har man ingen annan val och därför blir det ett undantag.)
Nu tittade du nog på BTW (bergvärme)SCOP för luft-vatten är ca 17% sämre för R290 jämfört med R32 i mellanzonen.MvhD
Bilden blev lite märklig, svårt att få stora siffror.Spännande med att Nibe inte tittar mot R32.
Tubaralo; här hittar du lite mer information om vad du kan förvänta dig av ditt system. Märk att speciella PHE användes för Propan som lyfter resultatet lite./D