Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur ställa in drift med Nibe FLM
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur ställa in drift med Nibe FLM (läst 1381 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eriho
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Eriho
«
skrivet:
27 september 2020, 10:23:56 »
Citera
Hur får man ut max av en FLM och vad ska man tänka på? Enligt produktdata ska man kunna plocka 1-1.5kW konstant.
Min anläggning är lite beroende av att den ger så mycket som möjligt då min 1255-6 än så länge jobbar mot gammalt 70m borrhål (tyvärr en 495 twin tidigare) Lär väl få borra ett hål till kanske men har elradiatorer på öv så testar såhär denna vinter. Klassisk 1.5plan ca 160m2 med platta och gv nere
Nu verkar FLM nästan alltid vara i frånläge. Ser ut så här i meny när den ger varmvatten.
Borde inte FLM ut och 1255 in va ca samma temp på kb? Den ska va kopplad på inkommande kb. Kan det va nån blandventil man ska leta efter?
Bör man se till att 1255 kb alltid cirkulerar? Bör man tvinga FLM att va igång nu på hösten?
...Många frågor men jag har dålig koll och hittar ganska lite om FLMer
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10209
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Hur ställa in drift med Nibe FLM
«
Svar #1 skrivet:
27 september 2020, 10:48:23 »
Citera
KBin till värmepumpen blir en blandning av köldbärarvätska från borrhålet direkt och det som passerat genom FLM. FLM_ut blir inte samma som KBin temperatur utan KBin blir lägre. Även om KB-pumpen i värmepumpen står stilla så kan cirkulationspumpen i FLM ge ett flöde som återladdar hålet. Det sägs dock vara svårt att återladda ett enskilt borrhål men väl värt att pröva med bara 70 m borrhål så cirk.pump FLM bör gå hela tiden även om inte värmepumpen gör det. OBS också att minsta tillåtna inkommande köldbärartemperatur till FLM är -5°C. Man behöver sätta en termometer där innan FLM avgrening på inkommande KB.
«
Senast ändrad: 27 september 2020, 11:01:22 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Eriho
Nybörjare
Karma +0/-0
Eriho
«
Svar #2 skrivet:
27 september 2020, 13:18:53 »
Citera
Tack
Nu har jag satt FLM pump alltid på och 50%. Står fortfarande efter 10 minuter i display att FLM är i frånläge och kollektor både in och ut är 23 grader. Tar det tid innan den startar? Vad avgör vilken hastighet på FLM-pump som är lagom?
I bilderna jag skickade kunde man se att FLM höjde kb temp under vv-produktion trots att FLM pump inte var på. Är det vp som driver flödet då?
Angående effekten..
Skillnad mellan kb temp in till FLM jämfört med kb temp in till vp var bara 0.4 grader (om tempsensorerna ens har den noggrannheten). Det kan väl inte motsvara många watt? Pumpen låg på 55Hz och sänker kb med 3.6 grader med aktuellt flöde på kb. Jag vet inte exakt vilken frekvens som motsvarar maxeffekten 6kW på 1255:an men tror att det är en bit över 100.
«
Senast ändrad: 27 september 2020, 13:26:52 av Eriho
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
27 september 2020, 15:24:41 »
Citera
Vet tyvärr inte när den startar. Ser att senaste modellen av FLM S45 klarar en KBin på -8°C så det är ju bra.
INSTÄLLNING AV KÖLDBÄRARFLÖDE
Ställ in köldbärarflödet så temperaturdifferensen på köldbäraren in och ut från FLM S45 blir 2–4 grader. Mätning av temperaturen sker med extern mätutrustning. Kompatibel värmepump: Köldbärarflödet över FLM S45 regleras in med hjälp av trimventilen (RN1) och cirkulationspumpen (GP2).
Kan säkert vara så att värmepumpens KB-pump driver ett visst flöde genom FLM även om FLM-pump är avslagen. Man får nog stänga av en ventil om man inte vill ha något flöde alls genom FLM utan bara mäta på värmepumpen. På 1255-6 motsvaras ca 6 kW av 75% på kompressorn. Går att ta bort blockeringen så att den kan ge upp till ca 7,5 kW vid 100% (120 Hz?) men då ökar ljudnivån över den angivna i produktspecarna.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
27 september 2020, 15:34:02 »
Citera
Med klent borrhål är det självklart flm cirk ska gå hela tiden. Jag har en liknande återvinning av annat fabrikat (dock inte underdimensionerad borra) och sommartid hamnar brine närmare 10 grader och vinter tid ligger tempen ca 1,5-2 grader högre än den gjorde före vent återvinning var i drift. Om jag stoppar fläkten när vp går så sjunker brine in till vp tempen 0,5 grader direkt har jag för mig. Jag kör ganska högt flöde genom min återvinning 14 liter min om jag inte minns helt fel men när vp drar igång blir flödet bra mycket högre hur högt vet jag inte flödesmätaren går till 14 liter min så det är nog så att du får flöden genom flm bara av att brine cp i vp går och den i flm står still.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Eriho
Nybörjare
Karma +0/-0
Eriho
«
Svar #5 skrivet:
27 september 2020, 16:07:01 »
Citera
Ok. Tack
Jag får anta att nåt är fel här. FLM pump står fortfarande i från-läge fast jag satte den som (alltid på) i servicemenyn på 1255:an. Inget flöde alls när inte vp kompressor går eftersom vp kb inte är inställd att alltid cirkulera. Temp in och ut ur FLM är på rumstemp
Jag får kontakta installatören tror jag..
En annan fråga angående lägsta kb temp in till FLM... 1255:an ska ju anpassa sig till borrhålet. Är det nån lägsta kb temp den går på då? Kan va bra om det finns några grader marginal där till -8 när FLM funkar som den ska och höjer ett par grader så man kan va säker på att FLM inte pajar i slutet av vintern
«
Senast ändrad: 27 september 2020, 16:11:31 av Eriho
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
27 september 2020, 16:38:28 »
Citera
FLM inställningar finns i
meny 5.3.1.
Meny 5.1.7 - köldbärarlarminställningar:
min. köldbärare ut
Inställningsområde: -12 – 15 °C
Fabriksinställning: -8 °C
min. köldbärare ut
Här ställer du in vid vilken temperatur värmepumpen ska larma för låg temperatur på utgående köldbärare. Om "automatisk återställning" är vald återställs larmet när temperaturen har höjts med 1 °C under inställt värde. Kompressorn varvas ned då köldbärartemperaturen närmar sig inställt minsta värde för köldbärartemperatur. Kompressorregleringen strävar efter att hålla köldbärare ut ca 2 ° högre än minsta inställda värde för köldbärare ut.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #7 skrivet:
27 september 2020, 19:04:43 »
Citera
Det borde inte vara nån risk att FLM pajar på grund av låg temp den har automatik för avfrostning och gissar att -8 har dom valt därför att det är default i Nibe vp om du hamnar så lågt i temp vill man ju absolut att FLM ska gå hela tiden och tina upp hålet. Jag har för mig att FLM har ganska energislukande cp samt fläkt så det kanske är ide att köra cirkpump i vp på lågfart i stället hela tiden om nu inte FLM har uppdaterats med snål cp. Jag kör med extern cp eftersom min återvinning saknar inbyggd cp och den drar 10 watt.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1228
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
HBerggren
macman
jewe
jishi
Zyberdude
mrelffors
Olof-ström
dadid
Mike
tardidan
lubbis
Norrgärdet
tomasbjork
Nickmac
rikardagren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info