Hej,
Upptäckt att jag har ett läckage vid koppling mellan kollektorslang och rör på retursidan på min Nibe F1245. Jordvärme.
Det är en mutter som är sprucken och det har blivit ett droppläckage, inga mängder men isoleringen blev blöt och jag har samlat upp ca 2DL i ett kärl under den senaste veckan och nivån i kärlet har sjunkit något vad jag kan se på mina egna nivåmarkeringar.
Kopplingen är ca 2m under pumpen nere i en krypgrund så det kan inte bli någon skada av läckaget på fastigheten men i det långa loppet vill man inte ha ett läckage såklart.
Är detta något man kan ge sig på själv eller är det bättre att ta hit en kyltekniker som kan hantera urpumpning av köldbäraren och byta ut den trasiga muttern eller om man byter hela kopplingen? Har inte kunnat se efter ordentligt om fler muttrar är spruckna. Ska jag göra något nu direkt isånnafall innan jag ringer dem på måndag eller är det bara att låta det stå orört?
Ska se över muttrarna på kalla sidan med men det verkar inte vara läckage där så skär inte upp isoleringen just nu i onödan.
Det är muttern till vänster på bilden som är sprucken, förmodligen kondens som smugit in och sprängt den.