Antal personer som röstat: 8
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Panasonic HZ25WKE-1 7,4 Totalpris 21900:-• 5 år totalgaranti Panasonic Pro Partner • Årsverkningsgrad SCOP 5,20 A+++• Lägsta ljud 18 dB • Ger värme ner till -35°C• Underhållsvärme steglöst 8-15°C • Nya miljövänliga köldmediet R32• H 295 x B 870 x D 230 mm • Kylkapacitet 3,0 kW • Wi-Fi inbyggt i innedelen kostnadsfritt • Erbjudande om försäkring år 6-14 via Arctic• Röststyrd med ”hey google” • Ny fjärrkontroll med infraröd sky-styrenhet
Daikin Caldo XRH30 6,7 kW Wi-Fi ingårTotalpris 20900:-• 6 år totalgaranti • Försäkring 16 år via Arctic kan köpas till efter 6 å• Kylkapacitet 4,5 kW • Underhållsvärme +10°C och steglöst uppåt• Lägsta ljud 19 dB • Årsverkningsgrad SCOP 5,12 A+++• H 294 x B 811 x D 272 mm • Optimised heating 4+ som håller nominell effekt till -25°C• Wi-Fi kan byggas in dolt i inomhusdelen • Korrossionsskyddad utomhusdel• Frihängande värmeväxlare utan värmekabel • Jobbar ner till -35°C med nya miljövänliga köldmediet R32• Flash Streamer bryter ner virus • Öppen spis logik • Luktborttagande Titanapatit filter fångar damm, bakterier och allergener• Närvarosensor ”intelligent eye”Pumpen ger 5,0 kW vid -7°C, 4,7 kW vid -10°C, 4,6 kW vid -15°C, 4,2 kW vid -20°C, 3,6 kW vid -25°C
Vart i landet bor du?
Jag tror du blir väldigt nöjd vilken du än väljer. Lite bättre kyleffekt på Daikin vad jag kan se i de siffror du uppger. Men annars väldigt likvärdiga. Båda kommer nog ganska enkelt fixa att värma ditt hus i Halland. Jag skulle tänka så här:Om du kommer att störas av ljud; då är det antagligen bättre ju större innerdelen är. En XRH40 har t.ex. större innerdel än XRH30 och kan skicka ut mer luft till lägre ljudnivå.Om utseendet är viktigare kanske du vill ha en mindre innerdel.Daikin har inte en splittad luftfördelare så du kan inte skicka luftstrålen åt 2 olika håll samtidigt. Om det skulle vara viktigt map din planlösning. Vet ej hur det är på Panasonic.Om utedelen kan störa grannar så kan jag säga att vår XR30 har en väldigt tyst utedel. Kanske samma med Panasonic:en dock.Priset för Daikin:en som du uppger verkar bra, särskilt med tanke på att wifi ingår.Installationen kan nog vara viktigare än valet av pump. Om du får en bra installation får du antagligen inga problem.Slutligen är det också en fråga om tycke och smak. Ta den du gillar bäst
För 170 kvadrat i relativt öppen planlösning så skulle jag nog inte tveka att välja XRH40 framför XRH30.
Är siffrorna i din förbrukning inkl. HH-el samt VV så är det imponerande värden från din 40:aInte mycket kvar för värme i dessa siffror.D
Rätt stor skillnad i förbrukning den ynka månaden du inte hade värme på jämfört med tidigare ägare så man undrar lite hur dom kunde ha så mycket högre förbrukning ?Vintern 2019 var onormalt varm härnere men det kanske var lika kallt som vanligt i Sundsvall , men ni har låg förbrukning så det är bara att gratulera