Jag körde ett tag med Lämpömittari och MySQL. Tyvärr kunde inte Lämpömittari läsa från MySQL (iaf inte då) vilket gjorde att det inte gick att få ut historik annat än med Excel (iofs inget problem).
Jag valde istället att köra Digitemp och RRDTool databaser tillsammans med Cactí vilket fungerar kanonbra. Det enda som jag fått göra om från min första loggning med RRDTool var att ändra om databserna så att inge medelvärdesberäkningar görs och datat sparas i två år i oförändrat skick, dvs utan någon konsolidering av loggade värden. Databserna blir iofs runt 40MB/givare men disk, minne och CPU är billigt. 40MB är inte speciellt mycket om man betänker att det är drygt 2miljoner poster i varje RRD fil.
Nackdelen med RRD filer är att det inte finns så många andra applikationer att tillgå som läser dessa men om man vill är det enkelt att exportera datat till XML för vidare bearbetning i annan applikation.
Ett annat alternativ är att köra som du gör idag men i det script som uppdaterar RRD filerna så sparar du samtidigt värdena till MySQL. Då finns all info på två ställen.
/Johan