Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter  (läst 5348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #30 skrivet: 21 september 2020, 15:37:48 »
Tack så mycket. Det blir samma setup med reläer här med.

Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #31 skrivet: 24 september 2020, 20:22:20 »
Hur styr man smartast att djuphålspumpen tillsammans med dess frekvensomriktaren starta med cirkulationspumpen?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #32 skrivet: 15 november 2020, 10:08:43 »
Nu börjar det bli klart. Lite eljobb kvar med styrningen av djuphålspumpen. Och bort med gamla provosoriska sladdar. Men har haft möjlighet att köra den manuellt.

Måste säga att jag blev glatt överraskad av hur lite den drar i effekt vid MIN frekvens 30Hz. Mellan 90-100W @ 3300 l/h. Den kommer styra på framledningstemperatur på kylkretsen, jag tror inte den kommer att köra på något annat än min varvtal/frekvens. För att uppehålla min 9grC på framledningen kylkrets.
Jag körde fullt varvtal/frekvens 50Hz då bottnade flödesmätare vid 4800 l/h.

Sen tror jag att jag har skjutit rejält över målet när det gäller kylkapacitet i sovrummen. Sitter en takkasette Skystar SK22 i varje sovrum. :)
Har testat lite genom att köra värmen med 14 grader övertemp framledning. Väntat några timmar för att få upp rumstemp till 25 grader sen parera med kyla på lägsta varvtal. Går på ett nafs att trycka ner till 19 grader.

Samma i vardagsrum/kök pÃ¥ 63m2 där väggbjässen klarar utan problem att trycka ner till 21 pÃ¥ silent. Som man inte hör alls om den är igÃ¥ng.  Man känner ett litet bris. Där tar det lite längre tid dock.

Liten byggbild på växlare rördragning. Dammigt, hängande provosoriska kablar till belysning och befintlig radiatorfördelare stam 2. Total kaos smutsigt. Men man ser hur det ser ut.

« Senast ändrad: 15 november 2020, 10:11:18 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #33 skrivet: 15 november 2020, 12:17:29 »
Jag blir så lycklig när jag ser detta!
Jag tycker det är otroligt snyggt!

Mycket imponerande strömförbrukning, känns märkligt bra vid 55L/s. (Kollade min vattenpump när reningen gjordes om, ut med öppen slang, "ingen" skillnad olastad som lastad 1,1kw enligt separat monterad elbolagmätare).

Jag skulle tro att när systemet gått kontinuerligt någon vecka kommer det nog inte kännas totalt överdimensionerat, bara lagom tilltaget.
Har du temperaturgivare så du kan se delta, räkna på avgivet effekt och se om temperatur från brunnen ökar?'

Är alla idéer om styrningen klara?

Håller tummarna för en varm sommar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #34 skrivet: 15 november 2020, 13:08:04 »
Tack så mycket!

Yepp alla idéer om styrning är klara. Tempgivare mot controllern samt frekvensomriktare ska bara kopplas in samt start av djuphålspump med signal från cirkulationspump.

Fungerar otroligt bra att styra cirkulationspump med utgång ställdon och lite reläer. Tack för all hjälp.

Blev också överraskad av den låga effekten. Dock så är systemet väldigt lättdrivet. PEM 40 slang samt en 100 plattor vvx så mottrycken är väldigt små. Runt 50 kPa på brunnspump kretsen.

Tror effektmätaren visar rätt. Märkeffekten är på 0.370kW. Ökade till fullt varvtal/frekvens och den pendlar mellan 0.35kW-0.40kW @80 l/min då flödesmätaren bottnar.

Bilder på tempgivare för styrning samt kontrollern.

Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #35 skrivet: 16 november 2020, 09:26:12 »
Har du temperaturgivare så du kan se delta, räkna på avgivet effekt och se om temperatur från brunnen ökar?'

Har bara tempgivare på framledning kylkrets. Kommer nog installera en till givare på returen kylkrets.

Brunnen håller 8oC året runt och den kommer inte bli påverkad oavsett effektuttag då det är ett öppet system.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #36 skrivet: 18 november 2020, 08:00:33 »
Snyggt gjort. Grattis till behagligt inomhusklimat i sommar!

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Varmtägott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Bergvärme i drift sedan 2006
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #37 skrivet: 21 april 2021, 21:23:53 »
I en annan tråd skriver du att du kan placera aggregaten på vinden mellan takstolarna. Eftersom jag också fungerar på en eller flera fläktkonventorer på min vind så är jag tacksam för mer info från dig. Har du fler bilder på din konstruktion? Hur gör du med kondensvatten? Vad hamnar isolerat resp oisolerat på vinden? Någonstans tror jag du skrev att du har glykol. Kör du glykol även i borrhålen eller använder du någon form av värmeväxlare. Tacksam för alla synpunkter.
Bor i västra Gbg och körde sommaren 2006 igång en AutoTerm TerraMax E 11 ansluten till vattenburet system med radiatorer och fläktkonvektorer. Separat varmvattenberedare.
Två hål, 130m + 120 m. Mkt vatten!
Pumpen har gått med bara en störning, jag har bytt en motorshunt (tror jag det heter).

Berget har värmt gott sedan 2006!

Bytte i förekommande syfte 2021 till Mitsubishi Geodan.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #38 skrivet: 21 april 2021, 22:01:37 »
Hej,

Mina takkassetter har kondensvattenpump. Slangarna från dem är kopplade till Faluplast PP rör 40 mm som går ut från vinden ner under ytterpanelen och mynnar ut vid grunden.
Ska vara avluftade rör så inte blir hävert effekt.

Kondensrören är inte isolerade. Alla mina slangar är kondensisolerade och ligger öppet på cellulosa lösullen.

Takkassetten har jag inte hängt upp i gängstänger enligt montersanvsining. Jag ställde gängstänger upp istället på undertaket (råspont innan gles och gips). Skruvade fast stängerna i de förstärkningar jag var tvungen att slaska på undertaket då man kapade bort råspont, gles och gips.

Använder inte mitt borrhål för bergvärme till kyla. Jag har egna filterbrunnar där jag pumpar upp grundvatten till en värmeväxlare. Jag kör Propylenglykol på kylkretsen, som växlar mot vatten. Funderar på att byta till låg % Etanol istället för att kolla om man vinner något i flöde och kyla. Det jag har räcker ju så det står härliga till men man vill ju testa för allt optimalt.

Har inte så mycket bilder på vindsjobben faktiskt.


Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #39 skrivet: 21 april 2021, 22:25:18 »
R2 , du tar upp grundvatten och har glykol i systemet, vad är det som kan frysa,  kommer varmvatten frÃ¥n hÃ¥len.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #40 skrivet: 22 april 2021, 07:35:00 »
Det stämmer att jag har grundvattnet på primären. Den körs mot värmeväxlare sidan 1. Sidan 2 på värmeväxlaren är sekundären som förser fläktkonvektorena med glykolvatten.

Jag måste ha glykol för slamgarna ut från källaren går under ytterpanelen utomhus och upp på kallvind.
Jag var lite innepå i början att köra utan växlare och sekundärkrets, dvs pumpa brunnsvattnet direkt till fläktkonvektorena men ville slippa mecket med att tömma/blåsa ur systemet varje säsong.
Samt risken för korrosion skulle öka flerfaldigt.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #41 skrivet: 19 juli 2021, 15:48:47 »
Du har ingen mer information om controllern och hur allt är kopplat i mer detalj? Skulle vara väldigt intressant och hjälpsamt att se vilka enheter som ingår och hur det fungerar ihop.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 607
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!