Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kan ja ha frikyrka?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kan ja ha frikyrka? (läst 2544 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dondon
Gäst
Dondon
Kan ja ha frikyrka?
«
skrivet:
18 augusti 2020, 17:54:38 »
Citera
Hej,
Bor sen rött nyligen i ett enplanshus om 144 m2. Huset har golvvärme och en NIBE 1215 5kw(!) sedan 2003. Nu har jag bara den här klena vintern som det var i Sörmland att jämföra med men det gick galant.totalt har den behövt tillskott om ca 600h av 30000+.
Det sitter även en extra cirkulationspump ovanpå pumpen så jag vet inte om den är installerad i syfte att någon gång skaffa kyla eller vilken funktion den har?
Men är begränsningen i mitt fall att pumpen är på 5kw? Vore ju skönt om man kunde ha takkasetter och slippa utedelen till en LLVP men annars får jag väl gå den vägen.
Tack på förhand
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Kan ja ha frikyrka?
«
Svar #1 skrivet:
18 augusti 2020, 18:37:04 »
Citera
Effekten från frikylan beror mest på hur djupt borrhål man har att ta köldbäraren ifrån. Har något svagt minne om att man pratar om 15 W/m(?) En duktig installatör är viktigt för att få det att fungera bra. Värt att undersöka ordentligt innan man köper LLVP om det finns tid.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29873
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
18 augusti 2020, 21:32:53 »
Citera
Hej!
1215-5 motsvarar nyare 6 kW modeller, speciellt om du har golvvärme (och kör med låg kurva) så får du ut nästan 6 kW från den.
Kan du ta en bild på pumpen ovanpå värmepumpen, gissar att den är för golvvärmen och att installationen är gjord enligt denna princip?
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/13096/M10246-2.pdf
Jag vågar påstå att det kommer gå fint med frikyla, ta inte för klen modell på konvektorn, min ger ca 3,7 kW enligt databladet, men jag borde haft en storlek större.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Dondon
Gäst
Dondon
«
Svar #3 skrivet:
18 augusti 2020, 21:50:17 »
Citera
Hej och tack för svaren. Osäker på borrhålet och förefaller inte vara med i det där registret över brunnar som finns av någon anledning. Får forska lite i det.
Överväger 1 eller 2 infällda takkonvektorer om det inte blir alltför kostsamt. Som jag tolkar det kan man, om man vill, koppla på vanliga ventrör på dem om man vill sprida kylan med? Är väl egentligen en onödigt dyr lösning kanske. Kanske räcker med 2 stycken som sitter smart placerade.
Skissen förefaller se ut som mitt system. Men eftersom jag inte kan något av det här, vad fyller cirkulationspumpen som sitter vid kompressorn för funktion då? Hade en NIBE-person här som bytte en elektor som sa att den var helt överflödig.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29873
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
19 augusti 2020, 09:34:17 »
Citera
Jag som har vanliga radiatorer har endast den inbyggda cirkpumpen, orsaken är att man behöver ca 5-10 C tempskillnad över kondensorn när värmepumpen går för att få optimal drift.
Radiatorer funkar bra med samma tempdiff, men golvvärme behöver oftast högre flöde för att den ska bli jämnvarm, därför har man en extra cirkpump som fixar ett högre flöde på golvvärmen än över kondensorn.
Detta är helt enkelt en komfortgrej.
Jag skulle behålla den externa cirkpumpen och även kolla/justera flödet på interna cirkpumpen så att man får optimalt flöde över kondensorn.
I vinter kan du kolla upp att kurvan är rätt justerad också, det är inte ovanligt att en del ställer upp för hög kurva och styr värmen inne med termostaterna, det är ungefär som att gasa lite för mycket med bilen och sköta farthållningen med bromsen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kan ja ha frikyrka?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1296
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
LillaRodde
Rickard
TS Comfort AB
Käpp
Smurfen.
roffe800
Börje__
David_L
Jisse
Mohaaa
jonas_da
tyke
T Ramsmark
danne824
Kvarn
Josth
R.nord
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info