0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Jag har köpt en sommarstuga som jag nu håller på att rustar och har kommit fram till att jag troligen bör sätta in en luftvärmepump. Då jag helt saknar kunskap inom detta område så skulle jag uppskatta lite tips och förslag från er mer kunniga på detta forum. Jag har tagit in ett gäng offert från olika firmor gällande installation av en luftvärmepump i min sommarstuga.Lite info om stugan: Sommarstugan är 46 kvm, halvdåligt isolerad och samtliga element har blivit borttagna under den pågående renoveringen. Stugan kommer främst användas under sommarhalvåret, men det kan absolut bli aktuellt att nyttja den i mindre utsträckning även under vintern. Jag vill ha underhållsvärme på när vi inte använder stugan och kunna fjärrstyra luftvärmepumpen så jag kan höja värmen ett par dagar innan vi kommer använda den.Offerterna jag har fått än så länge är följande:Daikin Nano X35 för 14400 krDaikin Solo XRH25 för 20930 krIVT Aero 605 19838 krPanasonic oklart vilken modell då han skulle skicka ett mejl med mer info som jag ännu inte fått, 15500 krVilken bör jag välja? Ta den billigaste eller är det värt att lägga mer pengar för att få någon av de dyrare modellerna? Finns det någon annan modell än de jag fått offert på som jag bör välja framför dessa?Tacksam för alla svar och förslag!
Ok, då ligger dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på runt -18°C och man behöver nödvändigtvis inte välja modellen med allra högst köldprestanda (förmodligen XRH25). Antal [cm] utrymme som finns tillgängligt där man vill sätta innerdelen kan vara en annan sak som styr val av modell. Bra att mäta noga och tänka på placeringen av hålet genom fasaden till utedelen.
Jag har nu även fått in offerten på Panasonic, den var av modell CZ25TKE.
CZ25TKE ger 1,5 kW vid -25C, Nano X35 ger 3,4 kW vid samma.Vid -15C ger CZ 2,7 kW, Nano X35 ger 3,7 kW.Rekommendationen kvarstår./D
Nu bredde du allt på lite grann👍👍😂😂😂
Kanske det men siffrorna stämmer.MvhD
Nano X ger 3.1 kW vid -25.Det är fortfarande väldigt bra.