0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skriver inte detta hemma, så jag är inte riktigt säker på detaljerna. Har i alla fall vad jag tror är en 1215 en 10kw. Den skall vara väl tilltagen, med tanke på att jag tänker bygga till ett garage och värma också. SÅ jag har många starter. hmm.. kan det vara 15000-16000 på två och ett halvt år ...Det som bekymrar mig mest är dock att jag får ganska många timmar el. Drygt 170 timmar elpatron på dryga två år verkar mycket. Dessutom är det så att detta inte nödvändigtvis inträffar när det är kallt. Imorse hade vi -19 (Norra SKåne) men inte var elpatronen inkopplad då. Dagen dessförinnnan fick jag plötsligt se att lampan för elpatronen lyste med fast sken, då var det bara -4 ute. Och det var inte VV som värmdes. Dessutom när jag klickar mig fram och kommer till ´fönstret där det står VP-till, står det vad jag uppfattar som en varning på raden under: "VP retur hög". Vad är det frågan om??
Det låter inte som att elpatron går in för att kompressorn inte klarar jobbet utan för att du har för hög framlednings- och returtemp. Har du en extra cirkpump och bypass på ditt värmesystem så kan detta vara boven. Normalt har man bara den inbyggda cirkpumpen på Nibe men du kan även har en extern, öka den externa i så fall ett snäpp.Har du bara den inbyggda cirkpumpen och om det redan står 53 eller A i parantesen efter VB-r i meny 3, så bör du skaffa en acktank (även på grund av de många starterna) att koppla i serie med radiatorerna.
Citat från: Stone skrivet 06 mars 2006, 14:14:57Skriver inte detta hemma, så jag är inte riktigt säker på detaljerna. Har i alla fall vad jag tror är en 1215 en 10kw. Den skall vara väl tilltagen, med tanke på att jag tänker bygga till ett garage och värma också. SÅ jag har många starter. hmm.. kan det vara 15000-16000 på två och ett halvt år ...Det som bekymrar mig mest är dock att jag får ganska många timmar el. Drygt 170 timmar elpatron på dryga två år verkar mycket. Dessutom är det så att detta inte nödvändigtvis inträffar när det är kallt. Imorse hade vi -19 (Norra SKåne) men inte var elpatronen inkopplad då. Dagen dessförinnnan fick jag plötsligt se att lampan för elpatronen lyste med fast sken, då var det bara -4 ute. Och det var inte VV som värmdes. Dessutom när jag klickar mig fram och kommer till ´fönstret där det står VP-till, står det vad jag uppfattar som en varning på raden under: "VP retur hög". Vad är det frågan om??170 timmar på två år är inte mycket...Att elpatronen är på ibland och ibland inte är precis så som din vp gör... den slår på elpatronen när det behövs och slår sen av den... när du tittat kanske elpatronen just vart i eller är på väg på att slås på..Den styrs av din värmepumps styrdator som räknar på underskott i grader/per minut och när du fått tillräckligt underskott slås kompressorn på, skulle då inte kompressorn värma ditt hus tillräckligt snabbt känner systemet det och kopplar in elpatronen, dessa hjälps då åt tills ditt hus är uppvärmt och stannar i omvänd ordning först elpatron sen kompressor.Sen börjar karusellen om igen.Alltså det beror på i vilket skede du tittat på din vp... därför kan elpatronen va avslagen eller påslagen.Hög retur beror på hög kurva och hög förskjutning och väldig lågt flöde...Kolla i din meny vad max retur står ställd på skall vara 53 ses i menyn vb-r och värdet inom parantes står för max retur..Kolla diff mellan vb fram och vb retur skall vara 5-10 grader med din termostater max öppna... om diff är lägre sänk pumpfarten ett snäpp..
Tycker 170 tim är väldigt mycket, grannen har 12 (!) på tre år....
Så för hög returtemp på VB kan göra att elpatronen går in? Skall kolla det här med cirkpump tror inte jag har någon extern dock. För hög VP retur .. vad är VP retur (inte VB retur)
Citat från: Stone skrivet 08 mars 2006, 09:44:43Tycker 170 tim är väldigt mycket, grannen har 12 (!) på tre år....Har man 12 timmar tillsatsel på 3 år har man en ur ekonomisk synpunkt alltför stor pump. Men det är ju inte lika lätt att märka som visningen av antal tillsatstimmar på en display.
170 timmar är så pass lite att du skulle kunna stänga av elpatronen utan att märka det, om det inte var för legionellarisken --- tror jag. ... om det nu sitter VVB i en 1215-10
håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.
Skrivet av: Roland Har man 12 timmar tillsatsel på 3 år har man en ur ekonomisk synpunkt alltför stor pump. Men det är ju inte lika lätt att märka som visningen av antal tillsatstimmar på en display.
Citat från: CarMan skrivet 08 mars 2006, 21:59:01håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.HJÄLP! Vad har hänt? Här har vi haft en mustig debatt och nu är allt borta? Vart har inläggen tagit vägen?