0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag gissar också på att er förbrukning för uppvärmning inkl varmvatten hamnar på runt 20 MWh. Ser då ut som 12 kW-modellerna blir lite onödigt kraftiga men det är inte lätt att veta säkert. Borrdjupen ser rimliga ut grovt sett. Frågan är hur värmesystemet i huset är dimensionerat. Vilken framledningstemperatur behövs det för att hålla 21°C inne när det är som kallast ute på vintern? Den dimensionerande vinterutetemperaturen i Örebro är -18,1°C enligt tabellen. Går det att få fram genom inställningarna och verkar det rimligt? Om den befintliga pannan fungerar skulle jag nog personligen välja att bo i huset ett år först innan jag skaffade bergvärme för att få ett säkrare underlag för dimensioneringen av den nya anläggningen.
Kolla även på Mitsubishis Geodan 1,5-11 kW. Det finns många installatörer här runt Örebro.Har du någon mekanisk ventilation i huset?
Mitsubishis Geodan 1,5-11 kW låter intressant har du några personliga erfarenheter av den? och några tips på installatörer i området?
Tack för snabbt svar Jag kan nämna att huset har ettrörssystem och nuvarande elpanna ligger på 13kW. Är ju dels inte väldigt insatt i denna djungel när det kommer till värmepumpar och inte bott i huset så har därför inte så mycket mer fakta. Anledningen att vi skulle vilja byta så omgående är ju att vi vill börja spara pengar så snart som möjligt Men om vi nu skulle byta till Calibra 7kW vad skulle den faktista konsekvensen bli om det är underdimensionerat?
Som jag misstänkte att det kunde vara med byggår -80, ettrörssystem och förmodligen högtemperatur. När man tittar på nya pannor är det då viktigt att få fram högsta temperaturer de kan arbeta med. Vissa modeller kan klara 65° andra 60° eller bara 55° med enbart kompressorn. Verkningsgraden i värmepumpen sjunker med stigande temperatur. Vissa modeller kan köra vidare till 70° med enbart elpatronerna men då gäller att man har säkringar för det. Går det att se inställningarna för värmekurvan på den befintliga pannan? De faktum att nuvarande panna är på 13 kW gör att man behöver tänka efter noga. Väljer man en ny underdimensionerad anläggning kommer man att gå att tänka på det åtminstone varje gång elräkningen kommer. Finns det några grannar med likadant hus man kan fråga om deras erfarenheter av att byta panna?Både Atlas från Thermia och IVT GEO508 ligger på 65C respektive 67C så de verkar ligga högt relativt högt.När jag kollar max temp på värmeslingan för nuvarande pump ligger den på 85C sedan vet jag inte om man nånsin ligger så högt. Läste också lite mer om nuvarande elpanna och verkar som att den i fabriksinställningarna ger 10kW. Vad är nackdelarna om vi skulle välja en pump som eventuellt är något överdimensionerad för oss t.ex. Thermia Atlas 3-12kW med 180m borrhål förutom det uppenbara att vi får betala mer.Skillnaden på Atlas och Calibra 7 är c.a 17tkr.Tror ni man tjänar in den skillnaden på 15 år?