Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finns det pumpar som fungerar extra bra vid pumputbyte och dessutom i gamla hus?  (läst 1516 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Jag har idag en CTC Ecoheat 8,5 från 2003 som ska bytas ut pga läckande gasbehållare.

Jag bor i ett hus från 1942, 1.5 plan med källare, där källaren på ett par sidor är ovan jord. I källaren har den mesta biytan gjorts om till boyta, med pordränisolering utanpå ytterväggar och isolering under större delen av golvet.

Längst upp har det installerats nya element, på mellanplanet är det originalelement och i källaren är det golvvärme.

Knappt 170 kvm uppvärmd yta, varav golvvärme cirka 40 kvm.

Idag 3 personer i hushållet, snart 2.
Borrhål 160 meter.

Den gamla pumpen har inte gett den energiförbrukning jag hoppades på - jag förbrukar cirka 20 000 kWh per år. Lite oklart hur mycket som är hushållsel.

Jag har pratat med en försäljare som säljer CTC, Nibe, Bosch och Mitsubishi. Han rekommenderar i första hand en CTC Ecoheat 408, då han menar att den är så "förlåtande" - den fungerar bra i gamla hus med varierande förutsättningar. T ex slipper man knäppningar i element, vilket inte är ovanligt i gamla hus. Andra pumpar är optimerade för förutsättningar i nya hus.

Finns det pumpar som är optimerade för just utbyten? Och är det skillnad på utbyte i nytt och gammalt hus?
Är vissa pumpar mer "förlåtande" för gamla hus?
Om så, vilka egenskaper har dom som gör dom mer förlåtande?


Skulle ni i mitt fall rekommendera något annat än ovanstående CTC?
« Senast ändrad: 21 juni 2020, 13:54:13 av alfp »
Bor i Stockholm i ett betonghus från 1942, 1,5 plan med källare delvis ovan mark. På vind nya element, på mellanplan originalelement, i källare golvvärme. totalt uppvärmd yta ca 170 kvm varav ca 40 kvm golvvärme. 3 vuxna i familjen, snart 2. Första installation 2003, borrhål 160 m. 2020 ersattes gamla pumpen med en Nibe F1255.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10158
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jag tycker det låter som att en varvtalsstyrd modell som begränsar temperaturen från borrhålet om det sjunker, är bästa lösningen när man är osäker på borrhålet i förhållande till energibehovet i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3961
  • Karma +3/-0
Många CTC har inbyggd volymtank och shuntar ut värmen. Då blir utgående förändringar inte hastiga och då slipper man knäppningarna.
Många andra är shuntfria och kör direkt ut värmen så snart kompressorn startar. Är det on/off så blir det ju ganska häftig förändring.
Varvtalsstyrd lösning bör vara rätt mycket försiktigare av sig.

Men alla kan kompletteras med arbetstank (exempel: Nibe UKV 200) så kan man köra med vilken pump som helst. Lite "bra installatör-grej" med andra ord. Men såklart får man inte det om man går efter lägsta offerten med valfri "värmepumpslösning".

Finns det något specifikt som gör att gamla pumpen gick dåligt? Har du koll så elpatronen inte stått för större delen av varmvattenuppvärmningen pga inställningar (om möjligt)? Finns det något annat lärorikt att ta nytta av så det inte känns fel igen?

Badkar?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En genomtänkt och anpassad installation är det som funkar bäst!
Det verkar börjat då mode i att tillverkarna tillskriver sina maskiner maskiner förmågor att anpassa sig till usla förutsättningar så installatören bara kan kasta in maskin och dra.

Knäppningar i rör kommer främst från när maskin byter från att göra varmvatten till att värma huset, då åker det ut en skvätt 60-70 gradigt vatten i systemet och det kan knäppa lite. Det händer med min invertermaskin och det hände med min tidigare on/off maskin. En liten tank är botemedlet, eller justera rören lite där det knäpper.

CTC med shunt är ofta lite mer förlåtande men vinner knappast några tester på att de är effektiva, fast kondensering kostar lägre COP.

Har du gott om plats och vill ha en enkel anläggning, köp en on/off med någon form av tank, vill du spara plats så köp en inverter.

Men innan du börjar välja så försök reda ut hur mycket den gamla maskin gått i timmar, kompressor och tillskott. Då kan man börja räkna på om den är för klen eller om du bränner mycket hushållsel.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad alfp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Jag tycker det låter som att en varvtalsstyrd modell som begränsar temperaturen från borrhålet om det sjunker, är bästa lösningen när man är osäker på borrhålet i förhållande till energibehovet i huset.

Tack för svar.

Du menar att borrhålet (160 m) skulle vara den begränsande faktorn? Som gör att idag måste elpatronen stötta onödigt mycket?

Passar varvtalsstyrning extra bra i ett gammalt hus?

Ibland hör man att varvtalsstyrning är orsak till trassel? Är den tiden förbi, är de numera så etablerade att de funkar utan problem?

Hur tänker man med effekt på pumpen? Hellre för "stor" än för "liten"?

Något tips på fabrikat på etablerade varvtalsstyrda?
Bor i Stockholm i ett betonghus från 1942, 1,5 plan med källare delvis ovan mark. På vind nya element, på mellanplan originalelement, i källare golvvärme. totalt uppvärmd yta ca 170 kvm varav ca 40 kvm golvvärme. 3 vuxna i familjen, snart 2. Första installation 2003, borrhål 160 m. 2020 ersattes gamla pumpen med en Nibe F1255.

Utloggad alfp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Finns det något specifikt som gör att gamla pumpen gick dåligt? Har du koll så elpatronen inte stått för större delen av varmvattenuppvärmningen pga inställningar (om möjligt)? Finns det något annat lärorikt att ta nytta av så det inte känns fel igen?

Badkar?

Tack för svar.

När pumpen var ny höll jag på och pillade en del med inställningarna för att försöka få ner förbrukningen. Och loggade alla möjliga data. Jag lyckades inget vidare. Förbrukningen då var ungefär densamma som nu, vilket borde innebära att vi inte ändrat inställningarna på något galet sätt efter det.

Just nu på annan ort, men är snart hemma igen. Ska titta mer på inställningarna då.

Vi har badkar, men det används sällan. Men pumpen kan pytsa ut varmvatten så att det räcker för ett kar.
Bor i Stockholm i ett betonghus från 1942, 1,5 plan med källare delvis ovan mark. På vind nya element, på mellanplan originalelement, i källare golvvärme. totalt uppvärmd yta ca 170 kvm varav ca 40 kvm golvvärme. 3 vuxna i familjen, snart 2. Första installation 2003, borrhål 160 m. 2020 ersattes gamla pumpen med en Nibe F1255.

Utloggad alfp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
CTC med shunt är ofta lite mer förlåtande men vinner knappast några tester på att de är effektiva, fast kondensering kostar lägre COP.

Har du gott om plats och vill ha en enkel anläggning, köp en on/off med någon form av tank, vill du spara plats så köp en inverter.

Men innan du börjar välja så försök reda ut hur mycket den gamla maskin gått i timmar, kompressor och tillskott. Då kan man börja räkna på om den är för klen eller om du bränner mycket hushållsel.

Tack för svar.

Som sagt, ska kolla på inställningarna. Det här med förbrukning av hushållsel är knepigt - förutsätter ju att man kan läsa av förbrukning av kompressor och elpatron på ett hyfsat korrekt sätt. Jag gjorde ett annat inlägg om det (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72074.0).

Det enda exakta är ju elleverantörens siffror. Bytte precis leverantör till Tibber för att bättre kunna följa elförbrukningen.

Den nuvarande CTC:n kan sammanfattas med:
+ Den har gett god uppvärmning och varmt tappvatten i tillräcklig mängd.
+ Inga knäppningar i element
- Den har väldigt sannolikt hög energiförbrukning (eventuellt kan som sagt mina inställningar bidra)
- Den har servats många gånger, tror jag lagt ner ca 20 000 på 17 år. Plus de driftstopp det innebär.

Jag vill förstås att den nya installationen ska ha samma plus men vara mer energieffektiv och kräva färre servicetillfällen. Det känns som om en 17 år nyare pump i alla fall borde klara av att sänka förbrukningen.

Kanske är en pålitlig invertermaskin lösningen? Blir dock lite oroad när man läser att servicetekniker i början på 2019 kommenterar att han ofta råkar på invertermaskiner med stora driftproblem. Men det kanske är åtgärdat 1,5 år senare.
Bor i Stockholm i ett betonghus från 1942, 1,5 plan med källare delvis ovan mark. På vind nya element, på mellanplan originalelement, i källare golvvärme. totalt uppvärmd yta ca 170 kvm varav ca 40 kvm golvvärme. 3 vuxna i familjen, snart 2. Första installation 2003, borrhål 160 m. 2020 ersattes gamla pumpen med en Nibe F1255.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9815
  • Karma +19/-4

Du menar att borrhålet (160 m) skulle vara den begränsande faktorn? Som gör att idag måste elpatronen stötta onödigt mycket?


Det tycker jag är en felaktig tolkning av Josths svar. För kort borrhål ökar elförbrukningen men är förbrukningen hög är orsaken snarare att pumpens kapacitet är för låg. Är det en CTC-pump kan orsaken också vara att elpatronen är felaktigt inställd så att den går in i onödan vilket beror på en annorlunda uppbyggnad av pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!