Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Inverter i bilen  (läst 577 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 809
  • Kön: Man
Inverter i bilen
« skrivet: 06 mars 2020, 08:42:18 »
Köpte för länge sedan en inverter som jag tänkt sätta in i bilen. Har ibland behov av det då jag ibland kommer till kunder som inte har utomhus uttag o befinner sig på tex jobbet eller bortresta.

Invertern heter Ltc WP-12-1000

Placering kommer ske i motorrummet. Det som ingår är invertern o 2 st kablar till batteriet.

Min fundering är bör jag sätta in en huvudströmbrytare till invertern eller räcker det med av o på knappen för att bryta strömmen. Jag vill ju inte att den skall ligga o dra ström när den inte används.

Fråga nr 2 tydligen skall man även jorda invertern. Det sitter en vingmutter på baksidan av prylen. Hur grov bör jordkabeln vara? Antar att man jordar den till chassit?
Trähus -1993 bo yta 103 kvm nedre plan, ca 70 kvm övre. Golvvärme bottenplan, el element på övervåning. Garage 45 kvm el element endast 8-10 grader på vintern. Isolering 22 cm väggar, 34 cm snedtak, 50 cm vind. Stenull detta gäller boningshuset. Garaget 145 mm i väggarna 195mm i taket. Har sedan 4/12 - 09 en nibe split. 2 vuxna & 2 söner. Totalförbrukning 18500 kwh/år gäller tidigare förbrukning -09.Totalförbrukning 2010 15750 Kwh.Totalförbrukning 2011 14800 Kwh. Har även sedan 2010 en "finpump" L/L av märket Zibro på övervåningen. Värmdö.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12988
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Inverter i bilen
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2020, 09:11:49 »
Jag skulle ha satt den nånstans i kupéutrymmet istället. Inte så bra att få in vatten och salt i den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 809
  • Kön: Man
SV: Inverter i bilen
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2020, 11:35:26 »
Håller med om detta! Problemet är att det är begränsat med utrymme på insidan  :)

Skulle något slags snabbfäste vara ett alternativ?
Trähus -1993 bo yta 103 kvm nedre plan, ca 70 kvm övre. Golvvärme bottenplan, el element på övervåning. Garage 45 kvm el element endast 8-10 grader på vintern. Isolering 22 cm väggar, 34 cm snedtak, 50 cm vind. Stenull detta gäller boningshuset. Garaget 145 mm i väggarna 195mm i taket. Har sedan 4/12 - 09 en nibe split. 2 vuxna & 2 söner. Totalförbrukning 18500 kwh/år gäller tidigare förbrukning -09.Totalförbrukning 2010 15750 Kwh.Totalförbrukning 2011 14800 Kwh. Har även sedan 2010 en "finpump" L/L av märket Zibro på övervåningen. Värmdö.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
SV: Inverter i bilen
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2020, 11:39:16 »
1000W , jag skulle aldrig belasta startbatteriet längre stunder med sån inverter.  Satsa i så fall på ett AGM batteri.

Bättre att ha ett separat bilbatteri (som du inte är rädd om) som matar invertern.  Så där stora invertrar käkar sönder batterier om de går på maxlast, har sett resultat på jobbet.   Typ 80 A vid 1000W belastning + några % för inverterns verkningsgrad.    Har du bilens motor igång får den ström från generatorn och då klarar sig batteriet bättre.

Jordkabeln , en 6 kvadrat räcker.

Jag har en 300W i jobbilen via extra batteri som laddas via regulator från cigguttag. Invertern används mest till belysning, laptop, ladda instrument etc.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 10 år 13/11 2019: 17620 kompressortimmar  (Snitt 1762 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 36010 = snitt c 3600 starter/år. Inga problem under dessa 10år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2019=12111kWh,  2020 (prognos) 11747 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2018
SV: Inverter i bilen
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2020, 12:01:16 »
Jag antar att den där separata jordningen är till för 230 V-sidan. Ur strömbelastningssynpunkt skulle 1,0 mm2 räcka gott och väl men av mekaniska skäl kanske man vill ta till något grövre.

Beträffande huvudströmbrytare eller inte, så bör det väl stå i manualen vad den har för viloförbrukning i standbyläge, om det inte står något är ju den saken lätt att mäta upp själv.

Kom ihåg att billiga växelriktare aldrig bör belastas med mer än 1/3 av märkeffekten kontinuerligt. Den angivna effekten är en toppeffekt som den kan leverera kortvarigt (t ex som startström till en elmotor).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 809
  • Kön: Man
SV: Inverter i bilen
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2020, 09:22:37 »
Tack för svar!

Den är bara tänkt o användas om motorn är igång. Törs inte chansa då jag inte vill bli ståendes någonstans långt ut på vischan utan batteri... 8)
Trähus -1993 bo yta 103 kvm nedre plan, ca 70 kvm övre. Golvvärme bottenplan, el element på övervåning. Garage 45 kvm el element endast 8-10 grader på vintern. Isolering 22 cm väggar, 34 cm snedtak, 50 cm vind. Stenull detta gäller boningshuset. Garaget 145 mm i väggarna 195mm i taket. Har sedan 4/12 - 09 en nibe split. 2 vuxna & 2 söner. Totalförbrukning 18500 kwh/år gäller tidigare förbrukning -09.Totalförbrukning 2010 15750 Kwh.Totalförbrukning 2011 14800 Kwh. Har även sedan 2010 en "finpump" L/L av märket Zibro på övervåningen. Värmdö.

Utloggad HBerggren

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 340
  • Älskar styrsystem
SV: Inverter i bilen
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2020, 16:46:33 »
Snabbkontakt för RC kanske vore något för dig, byggda för hög DC-ström. Typ XT60 eller XT90. Billigt, inte vattenskyddat, men kanske duger.
185 m2 med krypgrund. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300 CU Sol. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2169
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter i bilen
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2020, 17:38:19 »
Är det en snikmodell ( fyrlkantsvåg billig ) eller en med (  true sinus dyrare )  på handverktyg inte å noga, då dom har kol/borstfunktion,men men bäst med riktig sinus. Varför inte ta ett par startkablar med häftiga käftar, kapa bort ene ändan och koppla in i inverten. Används då bara när det behövs och läggs i skuffen tills nästa gång. Enklast och billigast

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 809
  • Kön: Man
SV: Inverter i bilen
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2020, 19:21:56 »
Är det en snikmodell ( fyrlkantsvåg billig ) eller en med (  true sinus dyrare )  på handverktyg inte å noga, då dom har kol/borstfunktion,men men bäst med riktig sinus. Varför inte ta ett par startkablar med häftiga käftar, kapa bort ene ändan och koppla in i inverten. Används då bara när det behövs och läggs i skuffen tills nästa gång. Enklast och billigast

 tummenupp Så får det bli! Antar det är bäst med en liten sladd för jordningen oxå!
Trähus -1993 bo yta 103 kvm nedre plan, ca 70 kvm övre. Golvvärme bottenplan, el element på övervåning. Garage 45 kvm el element endast 8-10 grader på vintern. Isolering 22 cm väggar, 34 cm snedtak, 50 cm vind. Stenull detta gäller boningshuset. Garaget 145 mm i väggarna 195mm i taket. Har sedan 4/12 - 09 en nibe split. 2 vuxna & 2 söner. Totalförbrukning 18500 kwh/år gäller tidigare förbrukning -09.Totalförbrukning 2010 15750 Kwh.Totalförbrukning 2011 14800 Kwh. Har även sedan 2010 en "finpump" L/L av märket Zibro på övervåningen. Värmdö.

Utloggad 25fOCUS

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2169
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter i bilen
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2020, 20:13:59 »
Det brukar vara jordat uttag på dom, är så på min till pannpumpen, du har den i bilen som står på bildäck , så det är bara i fasta anläggningar du behöver jorda

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 175
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?